Några av mina johanni vänder sig på sidan och gnuggar sig mot sanden upprepade ggr... försöker dom skrapa bort nåt lr vad...
Gnuggar mot sanden!?
Kollaps
X
-
Gnuggar mot sanden!?
600 liter alukar: Ej installerat. Ska gå Cyphotilapia frontosa där i.
375 liter alukar: Ska låta Cyphotilapia frontosa yngel gå där i.
112 liter svart möbelakvarium: Sällskapsakvarium
Stående akvarieställning med 3 st 70 liter alukar. Odling av endlers guppie.
Min zoon den e gammal=)Taggar: Ingen -
Förmodligen har du bytt för mycket vatten och tappat bakteriekulturen. Då blir det som bränskador på fiskarna och därför kliar dom sig rätt mycket. Köp lite bakteriekultur och häll i akvariet eller spring hem till en polare och fråga om du får ta lite skit ur hans filter och stoppa i ditt filter.När du har återställt bakterierna så var noga med att inte byta för mycket vatten på ca två veckor efter det kan du byta ca 25% i veckan och har du fått upp en full bakteriekultur så kan du lätt ligga på 50% i veckan. Under den tiden får du även dra ned på matningen så det inte blir problem med nitrit. Lycka till och hoppas det var till någon hjälp. MVH RIVAwww.diskusfisk.se -
hmm!!!
jag har två akvarium så jag kan ju göra så men menar du att jag ska plocka skit från det ena och lägga i det andra filtret lr ska jag vrida ur filtret i akvariet...har innerfilter i båda...har dessutom problem med växter fanns ett antal arter förut men nu e d bara en kvar, dom åt upp dom eftersom jag inte matade dom de första dagarna. kommer det att bli ett problem. kan ej skaffa mer nu på ett tag... inte heller nån färdig bakteriekultur.nu får dom mat som de ska,kanske oxå e fel.dom får mixade räkor med skal och ärtor + spirulina pellets allt mixat i ett och inlaggt ifrys.ca 2*2 cm 1 gån / dag.
Tacksam för svar/Fredrik600 liter alukar: Ej installerat. Ska gå Cyphotilapia frontosa där i.
375 liter alukar: Ska låta Cyphotilapia frontosa yngel gå där i.
112 liter svart möbelakvarium: Sällskapsakvarium
Stående akvarieställning med 3 st 70 liter alukar. Odling av endlers guppie.
Min zoon den e gammal=)Kommentar
-
Att de kliar sig kan bero på lite olika saker. Använder du vattenberedningsmedel vid vattenbytena? Kranvattnet innehåller ofta klor, krom och andra mindre nyttiga och irriterande substanser.
Hur länge har akvariet varit igång? I fall akvariet är nystartat eller du har rengjort filtret för mycket eller på fel sätt kan du ha få ammoniak och/eller nitrit i vattnet. Båda dessa ämnen är giftiga och i större mängder kan de ge skador eller orsaka döden.
I fall det är nitrit (du borde ha en nitrittest för att kolla upp det) får du börja med att göra ett vattenbyte (30-40%). Sen får du tillföra nyttobakterier från ditt andra filter. Om du har möjlighet att använda lite av filtermaterialet från det andra akvariet i problemakvariets filter gör det. Annars får du krama ur lite filterskit i vattnet. Håll sedan koll på vattnet. Det kan tyvärr ta ett par veckor innan bakterierna förökas tillräckligt så de kan ta hand om nitriterna. Så det bästa hade varit i fall du har möjlighet att köpa Nitrivec och tillsätta dubbla dosen varje dag under minst en vecka. Är nitrithalterna ganska höga bör du även byta vatten flera gånger och sen tillsätta Nitrivec efter varje vattenbyte.
Allt detta gäller i fall problemet är nitrit. En nitrittest är alltid bra att ha hemma. Satsa i så fall på en vätske/dropp-test (sticktester är inte bra). Ett bra märke är JBL.
Lycka till!"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men." - Alice WalkerKommentar
Kommentar