vad är det som händer.. hjälp snälla

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    vad är det som händer.. hjälp snälla

    har dött redan 3 fiskar för mig, de alla var skalarer. dog utan förklaring.
    men alla de andra fiskarna mådde bra osv. nu såg jag att min enda mal jag hade i akvariumet har dött. den har lite grå/vitt dis på sig. undrar om den dog av sjukdom eller? de andra fiskarna mår fortfarande bra. det enda jag kan se är lite vitt på ena guppins rygg..
    vad kan det vara för nåt. eller dog malen av nån annan anledning? den borde ju kunna överleva bra på den mat som finns i akvariumet tycker jag, så matbrist verkar konstigt. men det kanske det var.

    nån som kan hjälpa? börjar bli riktigt less på att det bara ska vara problem med akvariumet. lär nog bli så alla dör tillslut. man har ju ingen aning om vad som händer. bra temp i vattnet har de, känns varmt där. o växterna ser friska ut osv.. har inga mätare av nå slag. men jag har ju behandlat med nitrivec o gjort allt man skulle i början.
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • Fred fish
    • July 2004
    • 120

    #2
    Ursprungligen postat av trollet85
    har dött redan 3 fiskar för mig, de alla var skalarer. dog utan förklaring.
    men alla de andra fiskarna mådde bra osv. nu såg jag att min enda mal jag hade i akvariumet har dött. den har lite grå/vitt dis på sig. undrar om den dog av sjukdom eller? de andra fiskarna mår fortfarande bra. det enda jag kan se är lite vitt på ena guppins rygg..
    vad kan det vara för nåt. eller dog malen av nån annan anledning? den borde ju kunna överleva bra på den mat som finns i akvariumet tycker jag, så matbrist verkar konstigt. men det kanske det var.

    nån som kan hjälpa? börjar bli riktigt less på att det bara ska vara problem med akvariumet. lär nog bli så alla dör tillslut. man har ju ingen aning om vad som händer. bra temp i vattnet har de, känns varmt där. o växterna ser friska ut osv.. har inga mätare av nå slag. men jag har ju behandlat med nitrivec o gjort allt man skulle i början.
    Hur varmt är varmt? Ju högre temp, ju lägre syrehalt i vattnet. Därför kräver högre temp bättre cirkulation. Hur ofta, och hur mycket, vatten har du bytt? Har du alger i karet? Om inte, hur har du matat din mal? Vilken sorts mal var det? Har du möjlighet att, genom att be din zoo-handlare analysera vattnet, delge oss vattenvärden? Utifrån det du skriver är det svårt att ställa någon diagnos... Luddet på din guppi låter som någon slags infektion, andra här kan säkert ge förlag på medicin. Medicin kommer dock inte åt grundproblemet, att något verkar vara fel i ditt akvarium.
    240 L Sydamerikamix (jordätare, rödmunstetror, corydoras och ancistrus)
    190 L Sydamerikamix (scalarer, dolkstickstetror, bilbukar, corydoras och ancistrus)

    Kommentar

    • trollet85
      • January 2005
      • 667

      #3
      24-26 grader som de flesta fiskar tål..sen brukar jag ha på högsta reglaget på pumpen, men har skruvat ner lite då den kan suga in fiskar. som den gjorde med skalerna. jag byter engång i veckan vattnet, men bytte nu nyss. har inga alger i karet. malen fick dessutom en tablett i förra veckan. en gång i veckan skulle man ha i en sån sa hon på zooaffären. men sen var ju de andra fiskarna o åt av algtabletten också. o fiskarna ska ju inte äta så mkt för då kan de dö. så det blev jag irriterad över att inte hon i zooaffären sa då..
      vet inte vad det är för mal. o vattenvärdena kan dröja ett tag. har långt till stan o zooaffären..
      63L med salamandrar
      Mina älskade persers Viola och Velvet

      Kommentar

      • trollet85
        • January 2005
        • 667

        #4
        Var till zooaffären idag och testade vattnet. han sa alla värden var bra! inga problem alls. så det måste röra sig om en sjukdom då isf....
        har sett att min ena guppi är brun o färglös vid nosen. rätt stort område. verkar vara sjukdom. har hällt ner ektozon, som ska vara lite av en medicin ju.
        vad kan det vara med guppin då?
        och vad kan ha hänt min mal?? dom är ju endå rätt så tåliga varelser =( för mat borde den ha haft. me tanke på att det är 4 fiskar där som skräpar ner + att jag la ner en algsten förra veckan.
        63L med salamandrar
        Mina älskade persers Viola och Velvet

        Kommentar

        Arbetssätt...