Nitrit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FridaT
    • January 2005
    • 68

    Nitrit?

    Jag fått förhöjda nitritvärden i akvariet...det är bara på 0.3 än så länge....har gjort delvattenbyte på ung. 30 % och plockat bort en växt som såg ut att ha sett bättre dagar kan det räcka eller måste jag ha i nitrivec? Eller göra nåt annat som kan hjälpa....har inte haft alger eller skit på botten heller.
    Färsk i fiskstimmet.
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    #2
    Hej

    Det bästa du kan göra är att:slamsuga botten försiktigt så ev fiskskit och matrester sugs upp men rota INTE runt i gruset,slå i nitrivec (minsta dubbel dos),låta fiskarna fasta och sen hålla örnkoll på nitritvärdet..Hur länge har akvariet varit igång?
    Fredrik

    Kommentar

    • FridaT
      • January 2005
      • 68

      #3
      Bara en vecka.....botten är ren och fin och fiskarna har fått snålt med mat för att försöka undvika nitrit. Måste man ha i nitrivec? Kan man inte bli av med det ändå?
      Färsk i fiskstimmet.

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Filtergegg från redan inkörda kar är mycket bättre än nitrivec. Det gå givetvis att vänta ut nitritspiken också. Byta vatten varje dag och sluta mata.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Hur stort är akvariet och hur många fiskar började du med?

          Att bara byta 30% av vattnet 1 gång räcker inte. Du får nog göra vattenbyten varje dag. Häll i dubbla dosen Nitrivec (du vill inte ha en riktig nitritspik) och som Topfrog säger, har du möjlighet att på tag på filtermaterial från ett redan inkört akvarium är det ännu bättre. Bäst är nog att ha i både och för att vara på den säkra sidan.

          Måste faktiskt säga att det är ledsamt att så många människor sätter igång akvarier utan att ha läst på om detta med ammoniak och nitrit först. Det är ju alltid fiskarna som betalar det högsta priset.

          Därför brukar jag göra reklam för följande artikel: http://www.algone.com/fishless_cycling.htm

          Hoppas du lyckas undvika en riktig nitritspik med döda och skadade fiskar som konsekvens.

          Lycka till!
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • FridaT
            • January 2005
            • 68

            #6
            Jag har köpt nitrivec och gjort ett vattenbyte till...jag känner tyvärr ingen som har akvaruim så nån gegga har jag inte tillgång till. Jag har ju verkligen inte menat att det skulle gå åt pipsvängen med en gång. Jag visste inte att man kunde få sådana problem. De som sålde mig akvariet borde ju rimligtvis ha vetat det eftersom dom har det som yrke. Kan ju tycka att han kunde ha sagt något eftersom jag sa specifikt att det var första gången och att jag inte visste ett sh**t. Nåja...får hoppas att mina firrar klarar sig. Var på Trop fiskimport idag...dom hade stängt..men han var där och tog emot leverans och släppte in mig så jag kunde handle...gulligt av honom tycker jag..=)
            Färsk i fiskstimmet.

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av FridaT
              Jag har köpt nitrivec och gjort ett vattenbyte till...jag känner tyvärr ingen som har akvaruim så nån gegga har jag inte tillgång till. Jag har ju verkligen inte menat att det skulle gå åt pipsvängen med en gång. Jag visste inte att man kunde få sådana problem. De som sålde mig akvariet borde ju rimligtvis ha vetat det eftersom dom har det som yrke. Kan ju tycka att han kunde ha sagt något eftersom jag sa specifikt att det var första gången och att jag inte visste ett sh**t. Nåja...får hoppas att mina firrar klarar sig. Var på Trop fiskimport idag...dom hade stängt..men han var där och tog emot leverans och släppte in mig så jag kunde handle...gulligt av honom tycker jag..=)
              Ja, det var schysst att du fick handla fast han hade stängt! Han är trevlig tycker jag.

              Det är riktigt tråkigt att det inte går att lita på akvarieaffärspersonal. Men du är tyvärr inte ensam om att ha fått noll eller mycket dålig information av dem som borde ha en skyldighet att vara seriösa experter. Det finns förstås seriösa människor, men de verkar tyvärr snarare vara undantaget än regeln.

              Tyvärr verkar det som att de oftast är betydligt mer intresserade av att sälja än att fiskarna ska få det bra. Så det enda man kan göra är att läsa på själv. Inte helt lätt att veta när man är nybörjare.
              Senast redigerad av batski; 01 February 2005, 07:12.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • FridaT
                • January 2005
                • 68

                #8
                Jag har nitrivec i tanken nu och har haft i 2 dagar..nu börjar firrarna se lite loja och slöa ut...är det nitriten eller för att dom inte får nån mat nu?
                Färsk i fiskstimmet.

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av FridaT
                  Jag har nitrivec i tanken nu och har haft i 2 dagar..nu börjar firrarna se lite loja och slöa ut...är det nitriten eller för att dom inte får nån mat nu?
                  Att mata sparsamt innebär inte att inte ge fiskarna nån mat alls. Du får väl ge dem lite mat varannan dag. Men jag tror inte att det är därför de är slöa. De borde klara 2 dagar utan mat utan problem.

                  Har du bytt vatten? Och vet du hur mycket nitrit du har?
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • FridaT
                    • January 2005
                    • 68

                    #10
                    Jag har bytt ca 30% och nitriten ligger på ca 0.3 ingen spik annu iaf.
                    Färsk i fiskstimmet.

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av FridaT
                      Jag har bytt ca 30% och nitriten ligger på ca 0.3 ingen spik annu iaf.
                      Ok, 0.3 är redan mycket för en del arter. Fiskarna kan börja må dåligt redan vid 0.2. Du måste fortsätta byta vatten (kanske 40%) och tillsätta Nitrivec tills det har sjunkit.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • FridaT
                        • January 2005
                        • 68

                        #12
                        ok....sätter igång igen....måste skaffa mig en längre slang......vill ju inte ha karet i badrummet så då blir det en bit att släpa vattnet
                        Färsk i fiskstimmet.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...