Hjälp, allting faller samman!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Igamrion
    • December 2004
    • 37

    Hjälp, allting faller samman!

    Det är kaos i mitt akvarium.
    Jag har precis nyligen behandlat mina fiskar mot vitapricksjukan. Nu står min fjärilciklid hane och flåsar (hypervetilerar) i en grotta, min dvärggurami hona står lytad mot glaset i ett hörn, det kan vara min hane som stressat henne men jag vet inte. Jag har också problemet att mina fjärilsciklider nästan inte får någon mat, de tar inte för sig och guramihanen tar allt.
    Vad ska jag göra? Ska jag plocka ut någon fisk och behandla den särskiljt? Ska jag hälla ner en ny omgång vitaprick-medel?
    Jag börjar bli aningen förtvivlad.
    / Fredrik
  • Igamrion
    • December 2004
    • 37

    #2
    Jag kanske bör tillägga att jag inte ser några vita prickar alls idag..
    / Fredrik

    Kommentar

    • thorre
      • November 2004
      • 307

      #3
      Hur stort är akvariet? Har du tagit några prover på vattnet? Hur varmt är det i vattnet?

      Om du inte ser några tecken på vita pricken så ska du enligt min mening inte medicinera mot vita pricken.

      Kan det vara syrebrist?
      thorre.se

      Kommentar

      • Igamrion
        • December 2004
        • 37

        #4
        Akvariet är på 275L. Jag har ca 26.5 grader i vatten men jag har inte gjort några vattentester. Jag har en ordentlig eheim golvpump med god genomströmning.
        / Fredrik

        Kommentar

        • thorre
          • November 2004
          • 307

          #5
          hur har du riktat utblåset på pumpen? För att syresätta vattnet så ska du ha ordentlyg ytvattenrörelse.

          Hur länge har karet varit igång? Om det är nystartat föreslår jag att du tar ett NO2 (Nitrit) prov
          thorre.se

          Kommentar

          • Igamrion
            • December 2004
            • 37

            #6
            Jodå det är riktat precis som det ska, mot ytan underifrån. Skulle det verligen kunna vara åt så enkelt som nitrithalten? Akvariet det är nystartat, anledningen till att jag inte skaffat någa tester är uteslutande prislappen... Vad gör jag sen när jag har testat för att bli av med det eventuella nitritet?
            / Fredrik

            Kommentar

            • thorre
              • November 2004
              • 307

              #7
              Du byter vatten och tillsätter bakteriekultur som hjälper till att bryta ner NO2 exempelvis Nitrivec
              thorre.se

              Kommentar

              • Igamrion
                • December 2004
                • 37

                #8
                Om det nu inte är nitrithalten, vad gör jag då?
                / Fredrik

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Om du inte har någon test så byt 30% av vattnet, blir de inte bättre efter några tim byt 30 % till.
                  Skriv sedan hur det är då.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Igamrion
                    • December 2004
                    • 37

                    #10
                    Om det rör sig om syrebrist borde inta alla fiskar av samma sort vara drabbade då?
                    / Fredrik

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Vid syrebrist brukar stora fiskar reagera först.
                      Störst till storlek, inte art, det finns arter som kan hantera syrebrist.
                      En fisk som varit utsatt för något höga värden av ammoniak/nitrit och väldigt högt/lågt pH kan ha fått "brända" gällameller och tar därför upp syret sämre.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...