Tetra nummer 4

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joad
    • August 2004
    • 242

    Tetra nummer 4

    Hej
    Nu hänger lykttetra nr 4 på gärdsgården, om den inte dött nu. Jag plockade ur den slöe lille kraken före frukost, och la den i en burk.

    Det här är den första i raden som jag fångat i vad som måste vara dödskampen. Den simmade uppåt, uppåt mot ytan intill pumputblåset, men verkade inte riktigt orka. Slutligen singlade den ner och blev liggande på sidan på en sten och med kippande gälar. Jag har väl anat att klockan klämtade för tetran, för den har magrat av. Men samtidigt har den ändå verkat hänga med och käkat och inte verkat slöare än de övriga lyktorna.

    ---
    Lite fakta:
    Jag bytte vatten igår kväll, och hade vattenberedningsmedel i vattnet. Akvariet har varit igång sedan tidigt i höstas. Både Hornsärven, Skruvvalisnerian, Javamossan och en annan växt som jag inte riktigt fått identifierat växer så det knakar. Filtret är ett Fluval 3+ i mitt 150l akvarium och temperaturen är just nu 26-27 grader. Jag matar en till två gånger i om dagen med flingfoder, någon gång med grönfoder till malen och räkorna och en gång i veckan med frysta vita räklarver. Jag bryr mig inte om att mäta nitrit den här gången. Jag har mätt när tre tidigare tetror lämnat in och inte hittat någonting. Nitritspik efter 5 månader? Som bara slår ut 1 fisk.

    Slutligen 1 platyhona och 5 amanoräkor introducerades igår, dessutom kom en Svärdsplanta för en vecka sedan samt avlägsnades en sten. Kan detta ha stressat ihjäl en redan klen tetra? Varför blev den klen? Den är som sagt inte den första som mer eller mindre tynat bort.

    Kan mitt akvarium vara helt fel för just tetror? Inget annat verkar direkt vantrivas. Dessutom går det ju veckor mellan dödsfallen.
    130L
    För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    hej

    hmm jag kan inte hitta något av det du beskriver som kan ha resulterat i tetrornas/tetrans död. Ev kanske det blev för mycket med 5 räkor? Jag vet faktiskt inte, men jag tvivlar. (har ingen erfarenhet av dessa)

    är tetrorna smala? de kanske kan ha nån form av parasit? hur ofta byter du vatten och hur mycket? Du gjorde inte rent filtret igår i samband med vattenbytet? hur stort var vattenbytet?

    Lenis
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • joad
      • August 2004
      • 242

      #3
      Hej
      Igår bytte jag bara 25l. Jag brukar normalt byta mellan 30 och 50 liter på fredagar, lite beroende på dagsformen. Jag tänkte som så att jag byter lite vatten och koppar in de nya individerna direkt när akvariet blivit fullt igen. Då får jag i vattenberedningsmedel som skyddar den nyintroducerade fisken och räkorna.

      Jag rengjorde däremot inte pumpen. Men det börjar kanske bli dags, även om ploppen på pumpen som ska indikera när filtret börjar bli dåligt inte antyder någonting.

      Parasit är faktiskt någonting jag har börjat fundera på. Jag har hört ryktas om en parasit som flyttar från fisk till fisk, allt eftersom den tar kål på dem. Något du hört talas om lenis3, eller någon annan? Hoppas jag fick med den när jag lyfte ur den nu f.d. lykttetran. RIP.

      *** Ska tillägga att de nyintroducerade räkorna, precis som sina 5 föregångare gömt sig någonstans och har varit osynliga sedan de gick! ned i akvariet. Ja de promenerade ur håven. De är mästare på att gömma sig när andan faller på. När man trott att alla dött, dyker de plötsligt upp igen glada och spralliga. Helt klart mina favoriter.***
      Senast redigerad av joad; 29 January 2005, 16:32.
      130L
      För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        hmm nja jag vet inte riktigt vad det i så fall skulle var för parasit.

        däremot tror jag en av mina svarta neontetror har nån form av ögonparasit och igår upptäckte jag indikationer på att även en annan fisk hade denna parasit på ögat. Jag som inte trodde att parasiten spred sig såvida inte nån annan fisk åt på den döda sjuka fisken!


        men äter fiskarna ordentligt då? jag vet inte så mycket om just lykttetran, du kanske skulle läsa artbeskrivningen och se om du hittar nåt av värde där.

        annrs vet jag faktiskt inte. du kanske kan ta med en död fisk till affären och fråga om de kanske kan undersöka den? Jag vet att åtminstone några affärer har mikroskop.. har dock ingen aning om hur vanlgit detta är.

        en annan sak jag vet är att man kan skicka in (tror jag) en död fisk till typ statens fisk-sjukdoms-laboratorium. Vet inte om man verkligen kan det och om det kostar eller inte, men i detta fall kanske det vore aktuellt så du inte har en blekaste aning om vad som försigår! konstigt.

        har fisken förhöjd andingsfrekvens?
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Läs här http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=151
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • joad
            • August 2004
            • 242

            #6
            Jag önskar att jag kunde visa upp någon av mina fiskar. Jag kan inte se någon parasit med blotta ögonen. Några av de tidigare lyktorna har, hur ska jag uttrycka det, blivit mindre genomskinliga parallellt med att de magrat av. Inga sår, ingenting i ögonen, fenorna verkar vara ok, de gnider sig inte mot stenarna, har inga hål på kroppen. Inte vet jag hur fiskbajs ska se ut men alla fiskar klämmer ur sig ungefär likadana grejor. De sjuka fiskarna blir mest bara trötta, och hänger i ett hörn mot slutet.

            Fiskaffärspersonalen slog ut med armarna och föreslog romförhårdnad, när jag hade med mig en tidigare död lykta i en glasburk med vatten. Tänkte att de kanske kunde se någonting jag inte kunnat hitta.

            Jag fångade som sagt den senast avlidna tetran i någon sorts underlig strävan upp mot vattenytan, där den slutligen singlade ner som ett höstlöv och la sig på sidan på en sten. Då lyfte jag ur den till en syltburk med akvarievatten, och droppade i några korn grovsalt. Men den dog ganska omgående. Föga överraskande.

            Bortsett ifrån en korallplaty, som jag tror att jag lyckades pricka med ett toppglas som slant om den inte trasslade ihjäl sig i hornsärven, har ingenting annat dött. (Möjligen skrämde jag ihjäl den, eller så dog den helt enkelt av ålder för den var ganska stor.) Den första tetran som kolade, bidrog nog till att jag fick in vita prick-sjukan. Men allt annat överlevde efter medicinering med Protozin. Detta hände f.ö. i höstas.

            Jag matar med Vitakraft Premium Vita flingfoder, någon gång i veckan med vita mygglarver och även en del grönsaker till malen och räkorna.

            Varenda död tretra, utom den senaste, har renderat en omedelbar resa till djuraffären som vänligt nog kollar vattenvärdena gratis. De har aldrig lyckats mäta upp några nitritvärden eller någonting annat onormalt för den delen, och nu växer ju som sagt mina växter som bara den. 4 små skruvvallisneriaplantor har blivit en djungel, och jag kan nog snart börja sälja hornsärv och javamossa. Obs, inte någon annons, bara ett skämt!

            Kanske har jag lite för dålig sprutt på pumpen för min Ancistrus, men knappast för tetrorna väl? Dessutom vill jag inte gasa på för mycket med tanke på guramisarna. Det rör sig ändå lite på vattenytan.

            Ja, det blev visst en liten novell det här.

            Men slutsatsen jag dragit är ändå att jag antingen har fått taskigt avlade lyktor, eller nå'n sorts parasit som klipper firrarna en efter en.
            130L
            För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #7
              hmmm

              ingen förhöjd andningsfrekvens?
              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              • joad
                • August 2004
                • 242

                #8
                Nää... Alltså jag är lite nybörjare fortfarande, och kan inte påstå att jag vet precis hur de brukar andas. Men inte verkar de särskilt anfådda. Snarare har de verkat trötta, trötta med ett och annat försök till uppryckning.

                Men den senaste verkade fortfarande hyfsat pigg igår, om än mager, och var med och åt. Faktiskt har jag tyckt att ryggraden på just den lyktan har verkat lite skum, lite svagt S-formad, men bara lite.

                Nu har jag även rengjort pumpen. Spolat själva pumphuset med kallt vatten för att få bort en massa sniglar och en del växtdelar och annat tjafs. Kuddarna har jag kramat ur i akvarievatten, bara tre kläm per kudde så de är fortfarande ganska slemmiga. Dessutom har jag bytt, håller jag på att byta, kanske 15L vatten. Startade pumpen kort och försökte suga ut det gegg som sprutade ut först.

                Jähäpp då var pumpen igång igen. Det blev genast bättre sprutt på vattenytan. Nu blir nog räkorna glada och guramisarna deppiga.

                ***Höll på att glömma! Tack Kramfors! Kollade sidorna men blev inte mycket klokar, kanske kan man mejla SVA. ***
                Senast redigerad av joad; 30 January 2005, 21:21.
                130L
                För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Där står citat: Det går bra att kontakta oss på fiskavdelningen beträffande sjukdomsproblem på akvarie- och dammfiskar.

                  Tel 018-67 40 00 vx.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • joad
                    • August 2004
                    • 242

                    #10
                    ...och nummer 5

                    Igår hittades också tetra nummer 5, halvt uppäten. Influensan har gått här hemma, så vattenbyten och allmän omvårdnad i akvariet har uteblivit i veckan. Men jag orkade i alla fall plocka upp kvarlevorna igår.

                    Det sista jag gjorde, utom matning, innan familjen gick i däck - var att testa pH-värdet. Jag måtte frekventera världens hyggligaste fiskaffär, för de skickade med mig några droppar pH-test hem gratis. Alltså värdet är lite högt, typ 8. Affären trodde inte att detta enkom dödat mina fiskar. Dagens akvariefiskar ska vara avlade i högre pH än vilda, och pH 8 är normalt i stora delar av landet. Jag föreslog ändå en sänkning, men det trodde de bara skulle knäcka mina korallplaty istället.

                    "Skita ner lite mer i akvariet" var slutsatsen, så skulle pH:t sjunka av sig själv. Dessutom borde väl roten som jag la' i för några veckor sedan bidra till att sänka värdena sinom tid? "Och byt inte för mycket vatten, det gillar inte tetror" var förresten en annan kommentar. Guramisar ska ju leva i gölar och pölar, och t.o.m. kunna andas luft i små mängder, så de borde väl inte heller misstycka om vattenbytena minskas något.

                    Jag får väl låta "Survival of the fittest" styra. Vilket i praktiken antagligen kommer att leda till ett tetrafritt akvarium.

                    Vad tror ni? Ska försöka höra av mig till SVA när alla står på benen igen. Får bli ett mejl, småbarn är väldigt bra på att hålla nere telefonräkningarna.
                    130L
                    För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...