Räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eese
    • December 2004
    • 18

    Räkor

    Är det någon som vet hur räkor tål olika fiskmediciner? På förpackningen kan det stå att "för sniglar och andra lägre stående arter är detta preparat giftigt" eller ngt liknande. Hur är det med räkor? Ngn som vet?
  • joad
    • August 2004
    • 242

    #2
    Vilken sorts räkor? Jag har Amanoräkor (Caridina Japonica), de var 5 st när jag fick vita prick i mitt akvarium. Jag medicinerade med Protozin och doserade enligt rådet på flaskan. Ingen räka dog. Det var förresten i höstas.

    Här listas ett gäng mediciner från tillverkaren av Protozin:


    Man varnar endast för användning av Sterazin, tillsammans med krabbor och räkor.

    ***Edit "tillvärkaren" !!! Jösses, jag var trött när jag skrev detta ursprungligen. ***
    Senast redigerad av joad; 02 February 2005, 16:30.
    130L
    För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

    Kommentar

    • Eese
      • December 2004
      • 18

      #3
      Tack!

      Tack för svaret! Det är amanoräkor jag har också, och jag har blivit lixom lite fäst vid dem och vill inte att de ska dö....

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Vad är det för medicin?

        Kopparhaltig medicin är "döden i flaskan" för räkor, medan de tål formalin bättre än fisk, och mediciner med metronidazol/fenbendazol lika bra som fisk. Malakitgrönt vet jag inte, för det har jag aldrig använt.
        Snäckor därmot tål inte nån av de här medicinerna.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Eese
          • December 2004
          • 18

          #5
          Det är ngn slags tepåsar som hjälper mot fenröta och svamp, malakitgrönt ingår troligtvis. Jag har dock flyttat de 2 angripna fiskarna till ett annat akvarium och medicinerat där, för säkerhets skull.

          Kommentar

          Arbetssätt...