Scalaren har käkat upp ett gammalt sår

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dagge
    • December 2004
    • 188

    Scalaren har käkat upp ett gammalt sår

    Jag köpte nya små Scalarer och satte dem i samma kar som en 9 år gamla Scalare. Nu idag trodde jag att den mest dominanta hävdade sig mot den stora och försökte bita denne i fenorna.
    Men nu såg jag att den lilla hävdar sig inte alls, den käkar på ett gammalt sår som den stora har. Såret blev en böld eller nåt som aldrig läkte riktigt. Bölden satt uppe på bakre delen av ryggfenan, man ser den som en vit prick på bilden här:

    Nu är bölden nästan helt uppkäkad av den lilla som ser välproppad ut. Det blöder på den stora från fentrålarna. Slutar det blöda när han slutat käka på fenan?

    Bölden är så gott som borta nu men kan jag få det kvarvarande såret att läka snabbare på något sätt? Än så långe är det bara en bit av ryggfenan som gått åt men det kanske läker bäst av sig självt?
    Dagge
    Ampblog
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    jag ser faktiskt inte såret på bilden

    det jag kan tänka mig för att underlätta för fisken är salt

    äckligt att käka på nån annas sår (spelar ingen roll vems sår det är, ÄCKLIGT!!)
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Dagge
      • December 2004
      • 188

      #3
      Ser du inte såret? Det är den vita pricken på den stora Scalaren långt bak på ryggfenan. Första bilden så ser man det tydligt.

      Vanligt salt eller Ektozon eller vaddå?
      Hur mycket salt ska det vara?
      Några fiskar som är känsliga för även små mänger salt?
      Senast redigerad av Dagge; 27 January 2005, 21:28.
      Dagge
      Ampblog

      Kommentar

      Arbetssätt...