Dvärggurami med "Black spot" sjuka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anno113
    • January 2005
    • 13

    Dvärggurami med "Black spot" sjuka

    men ändå

    Har hittat information om de prickar som min dvärggurami har fått. Han har just fått bada i 2 % ektozon i ca 5 minuter och ligger nu och återhämtar sig i karantän.

    Min fråga är:

    Har någon lyckats bota sin fisk från denna black spot historia. När jag söker i forumet så verkar det inte som om någon har lyckats bota sina fiskar från dessa prickar. Har någon provat formalin? Låter lite drastiskt, jag börjar med ektozonet i alla fall.

    Är osäker på om mina fiskar har det bra, fast vattenvärde OK och alla andra fiskar pigga. Kan ni se något som är tokigt i den här fisksoppan som jag har i mitt kar. Jag har aldrig kollat pH och hårdhet, har lite svårt att ta till mig den mer komplicerade vattenkemin.
    Växterna mår bra och i övrigt ser mitt bestånd ut som följer:

    65 L akvarium med
    11 rödmunstetror (jätte pigga med vackert röda huven)
    1 sugmal (pigg)
    2 platy (jättepigga! och en rund om magen)
    2 molly (jättepigga)
    1 hona dvärggurami (jättepigg och inte ett dugg skygg)
    1 hane dvärggurami (lite skygg, jagar honan, dock med svarta prickar)...
    Aero:

    här är information som jag hittat

    Black Spot

    Symptoms: Small black specks on the body.



    Treatment: Black spot is generally easy to cure. There are a number of commercially available treatments and preventatives. Information: Black Spot, or diplopstomiasis, often follows the addition of new aquarium fish. All fish are susceptible, especially the Silver Dollar and Piranha. It is fairly easy to diagnose and treat.
Arbetssätt...