Guppy som verkar klia!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Adnan_
    • November 2004
    • 126

    Guppy som verkar klia!

    Hejsan! Har guppy´s som verkar klia sig, simmar lixom och slår kroppen mot botten...
    Det finns ingen mätbar nitrit i karet, det mest anmärkningsvärda skulle vara ett lågt ph-värde (ca 6.5) kan det vara detta eller ska jag leta efter någon sjukdom?
    Gjorde ett vattenbyte igår och temperaturen sjönk då till ca 20 grader... kan det ha med detta och göra? vill inte att alla yngel ska dö
    63 L - Guppy, Ancistrus
    240 L - 4 praktbotior 1 gibbi 2 salvini 2 molly720litersburken
    720 L - med 3 jaguarciklider 1 salvini 2 thorichthys 2 gibbi och 3 marmorgurami
    Min zoon
  • Sissi
    • January 2005
    • 83

    #2
    Hejsan!! Ja hade samma problem som du för bara några dagar sedan... Köp ektozon! Det finns att köpa i vilken akvarieshop som helst. Ektozon förebygger nästan alla sorters sjukdomar...!

    Lycka till!!
    Det finns ett litet ord, för lite använt på vår jord. Det stillar smärta, det lindrar gråt. Det lilla ordet är förlåt.

    Kommentar

    • acinna
      • October 2006
      • 266

      #3
      Ursprungligen postat av Adnan_
      Hejsan! Har guppy´s som verkar klia sig, simmar lixom och slår kroppen mot botten...
      Det finns ingen mätbar nitrit i karet, det mest anmärkningsvärda skulle vara ett lågt ph-värde (ca 6.5) kan det vara detta eller ska jag leta efter någon sjukdom?
      Gjorde ett vattenbyte igår och temperaturen sjönk då till ca 20 grader... kan det ha med detta och göra? vill inte att alla yngel ska dö
      När jag hade det problemet alldeles nyligen (om Du ser mina inlägg) så medicinerade jag efter att bara testat salt ett tag.

      Det är en medicin mot parasiter och bakterier. Första omgången fungerade inte men andra omgången tog det. De svaga dör och de andra blir friska är min filosofi.
      Fått fler svar att Guppys är känsliga och sönderavlade så nu blir det ingen guppys på länge.
      Vänliga hälsningar acinna
      248 liter 54 liter
      En annan hobby som jag har
      www.mhlasermarkning.se

      Kommentar

      • MaxRobban
        • August 2006
        • 1048

        #4
        tror inte temperaturen ska vara problemet, men så vanligt med olika hudproblem på guppy, du har kanske sett trådarna om fenklibb bl.a.. får jag den typn av problem testar jag ofta med salt.. o gör mkt vatten byten.. grovsalt ska det vara, jag tar samma som jag har till artemia kläckning... o är det ditt 63 liters akvarium så hade jag tagit kanske 4 msk o rört ut i varmt vatten o hällt i o sedan bytt vatten.. varje dag ett tag..

        Ektozon som Sissi pratar om är också ngt många använder..

        Sönderavlade finns det guppy som är, men tror det stora problemet är importerade fiskar som kommer hit och som är vana att gå i salt o så tål dem inte vårt vatten i början... man kan inte svära sig fri detta med svenskodlade guppy, men risken är mkt mindre för dessa problem då de är mer tåliga för våra vatten o bakterieflora.

        Kommentar

        • jsodra
          • September 2006
          • 123

          #5
          Har samma kliproblem med mina pirayor. De har kliat sig mer eller mindre hela tiden sedan jag fick dem. Alla vattenvärden är bra. Testat medicin och olika salter i omgångar men de kliar sig ändå. Vad göra? Jo, kanske ska tillägga att de är pigga för övrigt.
          ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><(( ((º>
          `·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

          Kommentar

          • MaxRobban
            • August 2006
            • 1048

            #6
            Piraya är ngt jag aldrig haft.. men du har behandlat för hudparasiter o inte sett ngn svamp ?

            Kommentar

            • jsodra
              • September 2006
              • 123

              #7
              Japp har behandlat mot parasit och ingen svamp. Killen i Zooaffären åkte t.o.m. hit och kollade på dem... allt såg bra ut men kliar sig gör de.
              ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><(( ((º>
              `·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

              Kommentar

              • icejoy
                • August 2006
                • 593

                #8
                Ursprungligen postat av jsodra
                Japp har behandlat mot parasit och ingen svamp. Killen i Zooaffären åkte t.o.m. hit och kollade på dem... allt såg bra ut men kliar sig gör de.
                Det var en snäll kille som tog sig tid att kolla upp vad du skulle kunna ha för problem. Inte många som gör så.
                ___________________________________________
                ___________________________________________
                Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

                Kommentar

                • Ceci
                  • September 2006
                  • 124

                  #9
                  Hjälp vad tråkigt.
                  Jag har flyttat några Endlers guppy till ett mindre akvarium. Jag använde samma vatten som i det större karet, och tillsätter bakteriekultur eftersom filtret är nytt. Det finns bacopa-växter i det nya karet.
                  Det hände att de kliade sig mot botten tidigare, och nu verkar de drabbats av "torpedsjukan" eller fenklibb.
                  Alla utom en eller två har ihopklibbade stjärtfenor.
                  Igår fick de ett saltbad under 10 minuter. Jag gjorde ett 50% vattenbyte med vattenberedningsmedel.
                  Imorse dog en fin hane.
                  Idag har jag avlivat två, ett yngel och en hane till, för att de låg upp och ner.
                  Känns verkligen jobbigt. Ska jag flytta dem till det stora karet igen?
                  Fast att flytta fram och tillbaka är ju en stress för dem.
                  Det stora karet är troligen redan "smittat" eftersom de gått där i några veckor. Där ser alla fiskar helt friska ut.
                  Jag har köpt, och börjat behandla med något som heter Sera mycopur mot svamp och hudparasiter. Behandlar bara det lilla karet.
                  Jobbigt att Svenska Guppysällskapet "tagit bort" (håller på att uppdatera) sin information om denna sjukdom. Vet någon vad jag bör göra?
                  ©eci, 112L & 96L Zoonen Photobucket
                  "Contrary to popular belief, biology does not set limits, it demolishes them." Zuk

                  Kommentar

                  • Healena
                    • May 2006
                    • 1440

                    #10
                    Det verkar vara vanligare än man kan tro, dethär med kliande fiskar
                    Mina platysar kliar sig också emellanåt - ofta just efter vattenbyte trots beredningsmedel! Det har de nästan alltid gjort - jag får tamejtusan inte bukt med det, men de verkar annars må toppen. Jag lutar åt att jag har något slags parasitangrepp, men har valt att ännu ej medicinera eftersom deras allmäntillstånd verkar bra för övrigt - och jag har yngel - och ynglena växer så det knakar!!!
                    Så då antar jag att det ej kan vara så allvarligt för min del.
                    Och jag har alltså haft detta - länge! Och de kliar sig inte jämt - och bara LITE IBLAND! Därför avvaktar jag eftersom jag ej ser några ytterligare sjukdomssymptom. Jag använder även bikarbonat - som kan leda till ammoniumtoppar efter vattenbyte ....

                    Jag har hört att höga halter av ammonium kan ge klåda!!
                    Klåda kan alltså bero på en himla massa olika orsaker!

                    Salt & vattenbyten kan man komma långt med - bättre att börja med det än att dundra igång med medicin det allra första man gör!! Men hjälper inte det så kanske man måste medicinera.

                    Ursprungligen postat av Ceci
                    Känns verkligen jobbigt. Ska jag flytta dem till det stora karet igen? Fast att flytta fram och tillbaka är ju en stress för dem.
                    Flytta inte tillbaks dem - det är som du säger bara stressande!
                    Och de övriga verkar ju må bra! Avvakta med behandling i stora karet sålänge som de verkar friska! Behandlar du med medicin slår du ju ut hela bakteriefloran i akvariet (med ett mycket svajjigt akvarium som resultat efteråt), och det är ju onödigt att göra "bara för säkerhets skull"!!
                    Senast redigerad av Healena; 29 November 2006, 07:07.
                    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                    Kommentar

                    • Ceci
                      • September 2006
                      • 124

                      #11
                      Tack för ditt svar Healena!
                      Jag känner mig lite mer hoppfull idag.
                      De har hela tiden ätit ordentligt så det är iallafall bra.
                      Jag ska fortsätta med saltbad och vattenbyten tills fenorna ser bra ut.
                      Igår började jag droppa i mucopur, eftersom karet är nystartat så finns ändå inte så mycket nyttobakterier ännu.
                      Jag tar det lugnt med matningen för säkerhets skull.
                      De 9 som är kvar är nu mycket piggare, de rör sig mera obehindrat och "simmar aktivt motströms".
                      Känns trist att mina fina killar Tiger & Pricken, och ett yngel, strök med man känner sig verkligen usel.
                      ©eci, 112L & 96L Zoonen Photobucket
                      "Contrary to popular belief, biology does not set limits, it demolishes them." Zuk

                      Kommentar

                      • Healena
                        • May 2006
                        • 1440

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ceci
                        Jag ska fortsätta med saltbad och vattenbyten tills fenorna ser bra ut. Igår började jag droppa i mucopur, eftersom karet är nystartat så finns ändå inte så mycket nyttobakterier ännu.
                        Känns trist att mina fina killar Tiger & Pricken, och ett yngel, strök med man känner sig verkligen usel.
                        Hur nystartat är "karet"? Och är det det stora du nu också börjat behandla?

                        Tyvärr är det så att nystartade akvarium ofta är svajjiga i vattenvärdena eftersom bakteriefloran inte funkar som den ska på en gång.
                        Så får man då hem fiskar som från början är svaga kan tyvärr några stryka med
                        vad man än gör . Ge inte upp utan på't igen bara.
                        Ursprungligen postat av Adnan_
                        Hejsan! Har guppy´s som verkar klia sig, simmar lixom och slår kroppen mot botten...
                        Gjorde ett vattenbyte igår och temperaturen sjönk då till ca 20 grader... kan det ha med detta och göra? vill inte att alla yngel ska dö
                        - Använder du vattenberedningsmedel (Typ aqutan el.så, som binder tungmetaller och klor?) när du byter vatten?
                        Det kan vara någon tillsats i vattnet från leverantörens håll.....tydligen mycket sådant på höst/vinterhalvåret!!
                        Kliar den sig fortfarande?
                        Senast redigerad av Healena; 29 November 2006, 11:09.
                        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                        Kommentar

                        • Ceci
                          • September 2006
                          • 124

                          #13
                          hej igen.
                          mitt lilla kar har nu varit igång en vecka, så det var i samband med den flytten som sjukdomen "bröt ut".
                          det är ju en stress att byta miljö, och det är nystartat.
                          med facit i hand så ångrar jag att jag inte väntade, och lät filtret gå i det större akvariet ett tag.
                          det är bara det lilla akvariet som jag har behandlat med mycopur.
                          där var det akut läge men fenorna ser betydligt bättre ut nu!
                          efter tre dagars behandling ska jag göra ett stort vattenbyte, och kanske fortsätta med lite salt, där bor bara guppys.
                          jag hoppas verkligen att de kommer att må bättre.
                          det större karet låter jag vara, om jag ser någon guppy klia sig kan de få tillfälliga saltbad. jag bör inte tillsätta salt direkt i det karet tror jag, pga övriga fiskarter.
                          ©eci, 112L & 96L Zoonen Photobucket
                          "Contrary to popular belief, biology does not set limits, it demolishes them." Zuk

                          Kommentar

                          Arbetssätt...