Vad hände med mina skalar-fiskar?!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    Vad hände med mina skalar-fiskar?!!

    Det är riktigt jobbigt och knäppt detta men jag får väl se om nån här kan hjälpa..
    Köpte mina första fiskar för kanske 2-3 veckor sedan. bland annat 2 skalare.
    redan efter en vecka typ, så dog den ena. den hade fastnat halvvägs in i pumpen. fast med bakdelen inne! förstår inte alls hur det gått till då de ska ha tillräckligt med kraft för att simma ifrån? sen så kan ju inte pumpen ska utgöra en fara för fiskarna?? men där satt den iaf..
    köpte en ny nu i helgen så den andre skulle få en kompis igen. och vad händer redan idag?? jo båda två dör..
    dom verkade konstiga igår kväll så jag la dem i transportpåsen över natten. fick för mig att blackmolly var lite småelak också då den nypit till den ena skalaren framför ögonen på mig. dock har dom komit överens förr..
    men så släppte jag ut dom imorse och nu när jag tittade till dom nyss så hade den äldre av dem simmat upp bakom pumpen i en gömma där och dött. den mindre såg också död ut, den bara flöt omkring typ. fast kippade..
    la den i transportpåsen, men är död nu tror jag.

    vad är det som har hänt???
    känner mig lurad av dom på zooaffären. de sa inget speciellt om dessa fiskar. och mina andra fiskar lever och leker hur bra som helst. Så himla tråkigt att se döda fiskar, sen att måsta ge sig av med dem. och har dessutom lagt ut över 100kr på dem och de har inte ens levt en vecka nån av dem.

    hoppas nån kan säga något som jag blir klok av.
    läste förresten här att lite vildare fiskar kan bli intresserad av att bita på deras fenor även fast de inte egentligen är sånna fiskar. så kan guppisarna och blackmolly gjort det då?


    Tack på förhand
    /trollet
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • cool
    • October 2002
    • 1869

    #2
    vad har du mer för fisk??liter på akvariet??hur gammalt är det??
    låter som dom blivit ihjäl stressad både av andra invånare o dej ne du hlea tin flyttade över dom till PÅSEN........
    fast det skulle hjälpa om du svarade på frågorna högst upp.
    hur är vattevvärdena då??
    Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
    NY MSN:t__skate@hotmail.com
    Skorpion och amfibie fantast

    Kommentar

    • trollet85
      • January 2005
      • 667

      #3
      3 guppisar och 2 blackmolly har jag. 64 liter och det är alldeles nyinköpt.
      ehm. jag höll inte på och flyttade över dem hela tiden.. dom var ju konstiga redan INNAN jag flyttade över dem till påsen. gjorde det för att de skulle komma bort från blackmollysarna som verkade va på dom o mobba/bitas.
      vet inte hur vattenvärderna är.

      men dom andra fiskarna mår ju bra. och dom i zooaffären skulle sagt ifall dessa fiskar var extra känsliga. de va snarare blackmolly hon var mer rädd om. att jag skulle ha i ektozon varje vecka för deras skull osv osv...
      sen sa jag att jag hade 64 liters akvarium till dom i zooaffären så då är de dom som gjort fel isf. eftersom jag knappt vet nåt så gav jag dom så mkt information som det gick så det skulle bli rätt.
      63L med salamandrar
      Mina älskade persers Viola och Velvet

      Kommentar

      • Triana
        • January 2005
        • 840

        #4
        hmm

        Vissa pumpar är starka.. de har en liten ratt som man kan skruva ner.. *om jag har min lilla micra på full kapasitet så suger den in det mesta.*

        om det är nyinköpt... hur längre har du låtit vattent stå och har du haft vatten beredningsmedel? vatten ska stå ca en vecka innan du skaffar fisk

        Kommentar

        • Rickitickitavi
          • January 2005
          • 46

          #5
          Är det nödvändigt med beredningsmedel om man startar upp nått nytt för scalarer? är de kinkiga på den fronten?

          Kommentar

          • trollet85
            • January 2005
            • 667

            #6
            ok. kan väl ha haft pumpen på förstark. har den på högsta nu. men tycker inte att kraften på pumpen är speciellt stark även fast den är på högsta..

            jo jag lät akvariumet stå i 10 dagar och hade i nåt medel som jag köpte på zooaffären...hade i den även 1 dag efter jag köpt fiskarna.
            men sen ska jag väl inte behöva ha i sånt medel? vilket fall somhelst så borde de andra fiskarna också drabbats om det var fel på vattnet. nitritspik eller vad de kallas som de kan drabbas av..... och om inte så är fallet borde hon i zooaffären sagt att dessa skalare var extra känsliga.
            63L med salamandrar
            Mina älskade persers Viola och Velvet

            Kommentar

            • Fred fish
              • July 2004
              • 120

              #7
              Väldigt tråkigt med dina scalarer, det är ju otroligt fina fiskar. Det är svårt att veta exakt vad som hänt med dem utifrån det du skriver, det enda jag kan komma på är stress eller dåliga vattenvärden.

              Oavsett vad tycker jag inte du ska skaffa nya scalarer. Ett akvarium på 64 l är alldeles för litet för att inhysa dessa ståtliga fiskar. Akvariet bör vara minst 50 cm högt, och det är inget normalt 64 l akvarium... Håll dig istället till levandefödarna du har, du kommer snart fylla hela akvariet med yngel från dem.
              240 L Sydamerikamix (jordätare, rödmunstetror, corydoras och ancistrus)
              190 L Sydamerikamix (scalarer, dolkstickstetror, bilbukar, corydoras och ancistrus)

              Kommentar

              • Triana
                • January 2005
                • 840

                #8
                den kanske ointe är så stark men fisken bli stressad av den nya miljön och det gör dem extra känsliga på många sätt, både för pumpen och vattenvärdena. känsligare än fiskarna som var i akvariet innan.. men mer vatten beredningsmedel ska du nog inte behöva nu.. alltid bra vid större vattenbyten men inte nödvändigt.

                Kommentar

                • trollet85
                  • January 2005
                  • 667

                  #9
                  Tycker det är väldigt dåligt utav affären då! för jag sa ju hur många liter mitt akvarium var på, sen köpte jag alla fiskarna samtidigt så hon kunde sagt vilka som gick ihop och inte. och om Scalerna var extra känsliga t,ex! men hon sa bara att black molly var känslig. därav ekotzon varje vecka..

                  men vad har de blivit ihjälstressade av då??
                  vet inte hur man ska förklara deras beteende. men de såg ut som dom var heldeppade eller nåt. den större fisken drog bara omkring längs botten igår kväll. trodde den fastnat på botten i nån sten, men den rörde sig när ja knackade lite på rutan. sen den lille fisken då, flöt runt som den var död imorse, men kippade lite efter luft endå. som att dom tappade förmågan att simma, mer o mer, även fast de levde...

                  ne jag ska inte skaffa sådana fiskar mer. känns så förargligt. vill ha tillbaka pengarna jag lagt ut för dessa fiskar, så jag kan köpa nåt annat fint. jag trodde dom skulle gå ihop bra med de andra och tåla som dem med.
                  dom var väldigt vackra fiskar ja, så väldigt synd det som hände. mina var starka i färgen också så de såg riktigt coola ut.

                  men dom verkade ju iaf känsligare än de andra, oavsett vad de dött av. men det borde jag fått veta av affären. tycker inte heller jag gjort något för att de skulle dött!! bytte vatten igår, men de ska de väl tåla? eller har jag gjort helt fel i att låta fiskarna vara kvar i akvariumet under bytet? försökte vara så försiktig jag kunde endå...
                  63L med salamandrar
                  Mina älskade persers Viola och Velvet

                  Kommentar

                  • Triana
                    • January 2005
                    • 840

                    #10
                    skalarer är litet känsliga + att det är litet rovfiskar.. äter upp alla yngel osv.. kan nafsa guppisen i fenorna och så..
                    Att de är rovfiskar är lätt att förstå, regarer de när du håller ett fingeer för glaset så är de ofta rovfiskar.

                    Det är svårt att säga vad som kan ha hänt... gick du tillbaka till affären med ett vattenprov och fick det kollat? Det är mycket möjligt att du skulle fått pengarna tillbaka om vattnet var okej... i annat fall skulle du fått veta vad felet var.

                    Kommentar

                    • trollet85
                      • January 2005
                      • 667

                      #11
                      jaså? det kan man verkligen inte tro om de fiskarna. tycker dom var de fiskar som var lugnast i akvariumet. sen var det black molly som var och naffsade på skalarerna :\

                      jo jag får väl ta ett vattenprov och gå tillbaka till affären. måste iaf få höra va de säger om det hela.. kan ju vara att de blivit stressade av de andra fiskarna? att dom blev dåliga pga det och att dom for runt rätt mycket.

                      jag tycker ju att om vattnet är dåligt på nåt sätt borde det synnas på de andra fiskarna också väl??

                      om inte annat borde jag få rätt i affären eftersom de inte varnat mig för dessa fiskar. de bara dog. om jag hade vetat mer om deras känslighet och fått tips hur jag skulle göra hade det kanske gått att undvika. jag frågade om det fanns något speciellt att tänka på. hon berättade lite om blackmolly och det la jag på minnet. men ingenting annat om de andra fiskarna..
                      63L med salamandrar
                      Mina älskade persers Viola och Velvet

                      Kommentar

                      • Triana
                        • January 2005
                        • 840

                        #12
                        Affärerna varnar inte alltid om man inte frågar noga.. det är en sak man får tänka på.. de tar för givet att du vet hur det är med fiskarna du köper.

                        Det är möjligt att de blivit stressade av de andra fiskarna och ditt kar var litet för litet för dem.

                        Dåligt vatten behöver inte synas på de andra fiskarna.. fiskar kan leva i de värsta vatten om de sakta vänjs med dem.. men sedan om du utför ett stort vattenbyte eller tar dem till ett nytt akvarium så pangdör de.. får flipp och simmar ett par konstiga varv innan de sjunker döda till bottnen. Fiskar som läggs i ett så dåligt akvarium dör innom ett par dagar.

                        Nu säger jag inte att du har så illa vattenvärden.. men det är ett exempel på att fiskar som är i ett akvarium kan ha vant sig vid vattnet men andra dör när de kommer ner i det.

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Om butiken har sina scalare i pH 6-6,5 och du har pH 8 så.............?
                          Vid köp av fisk kolla alltid i vilket pH de "gått"
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • lenis3
                            • June 2004
                            • 2254

                            #14
                            trollet85: tyvärr är allt för många försäljare bara ute efter att sälja så mycket som möjligt

                            riktigt dåligt av djuraffären attt sälja dig de där scalarnerna, tycker du ska gå tillbaka och kräva andra fiskar för samma summa som scalarerna gick på. Du kan ju alltid hävda att scalaerer INTE ska gå i 60l akvarium, vilket dom tydligen tyckte gick bra! Säg att du läste dig till att 60l var alldeles för trångt för dom.


                            Lycka till
                            Lena Maria
                            Min zoon
                            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                            Kommentar

                            Arbetssätt...