Känner lite Panik...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • moqui
    • December 2004
    • 2

    Känner lite Panik...

    Min silverplaty (hane) har svårt med simmningen tar sig upp och ned i akvariet men "tippar" över med huvudet nedåt, verkar vara för lätt i "gumpen". Men i övrigt verkar han frisk lika gamig som vanligt...Övriga fiskar har inga symptom..än. Vad kan det bero på har kollat tidigare inlägg men ej hittat ngt som verkar stämma. Är nybörjar akvarist och kan behöva all hjälp som jag kan få.
    Tack på förhand.
    moqui
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    hej

    hur stort är akvariet, hur mycket fisk har du i det, hur ofta byter du vatten och vad har du för filter?

    menar du att den flyter upp? isf kan den ha varit glupsk vid maten, dvs om du matar med torrfoder, och fått i sig luft
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • moqui
      • December 2004
      • 2

      #3
      Har flyttat en del fiskar från ett "stort" (150L)till ett tt "litet"(43L)akvarium. Det uppkom i samband med flytten.I det stora har värdena varit kanon, byter vatten var 14e dag. I det lilla har jag bara hunnit byta vatten en gång. Är medveten om att jag ska byta vatten oftare i det lilla osv. Vattenkvaliten är god även i det lilla. Vanliga filterpumpar. Jag använder torrfoder, gav spirolina tabletter och det verkade vara bättre...???När jag provade att fasta fiskarna i det lilla akvariet en dag verkade han simma med mer "balans". Bytte till annat torrfoder kan det vara nått sånt det är fel på? Simblåsan? Och isåfall vad gör jag då? Pigg för övrigt men verkar ha det jobbigt när han simmar.
      Hade bara fyra fiskar i 43L akvariet när symptomen uppkom, dessa hade varit tillsammans i det stora akvariet innan.

      tack för ditt svar behöver som sagt hjälp
      moqui

      Kommentar

      Arbetssätt...