Fenröta eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pannecke
    • January 2005
    • 1325

    Fenröta eller inte?

    Jag har haft endel fiskar som fått ganska fula fenor, har inte tänkt så mycket på det, men nu har jag fått för mig att det kanske fins fenröta hos endel av fiskarna i karet. Fick taget en bild på en guppyhane som jag misstänker ha fått fenröta.



    Är det nå´n som kan bekräfta. Jag har dock startat en medicinering mot detta.

    Martin
    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

    Gå gärna in och titta på vår hemsida.
  • NE
    • January 2004
    • 1549

    #2
    Lite svårt att se på bilden, men jag tycker att det verkar att vara för ojämt för att vara fenröta, du har inte någon annan fisk som tuggar på de andras fenor?

    Det brukar bli "mjölkigt" på de yttersta delarna av fenorna om det är fenröta.

    Fenröta uppstår oftast vid dålig vatten kvalité om du bara medicinerar utan att se till att vattnet blir bättre kommer det att komma tillbaka.

    /Niklas
    /Niklas

    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

    Kommentar

    • Pannecke
      • January 2005
      • 1325

      #3
      Jag har sett att på vissa fiskar så "spricker" fenan mellan två fenstrålar och på den guppyn på bilden har det blivit värre. De fiskar jag sett dessa skador är scalar, palettciklid platy och guppy (inte alla bara vissa av dem). Neontetrorna, otocinclus och ansistrusen mår fint.Martin
      /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

      Gå gärna in och titta på vår hemsida.

      Kommentar

      • Poseidon
        • February 2003
        • 1255

        #4
        Har du nåra Tigerbarb?? eller andra som kan möjligtviss tugga på långfenade firrar??
        Annars ser det ut som om nån tuggat på den mer än fenröta.
        Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
        Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

        Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
        www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

        Kommentar

        • Pannecke
          • January 2005
          • 1325

          #5
          Titta in på minhemsida så ser ni karet och dess invånare.


          Martin
          /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

          Gå gärna in och titta på vår hemsida.

          Kommentar

          Arbetssätt...