Vad har död på min fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • geromi
    • August 2004
    • 13

    Vad har död på min fisk?

    Hejsan

    Har fått ett litet problem i mitt hörakvarium som ligger på 225 l har dessa fiskar i det

    2 st Palettciklid vuxna och 6 st yngel
    2 st (stora) 2 st (små) Praktbotia
    8 st Mässingsbarb, guldbarb
    6 st Kopparbarb
    1 st Brun discus
    2 st Metallpansarmal
    1 – 4 st Afrikansk måntetra ( vet ej om det är dessa för några har längre fenor)
    1 – 4 st Diamanttetra, briljanttetra ( samma sak här)
    1 st Skalar

    Det kändes nödvändigt att ha med vilka fiskar jag har för att kunna få hjälp med mitt problem.

    Köpte detta begagnat med fisk därav dom olika storleken på fiskarna. Sedan har det gått ungefär 3 månader och allt fungerade bra. Tyckte det hade varit kul med några kompisar till min diskus så jag köpte två st till köpte även en kompis till min skalar. Det var då allt började fiskarna såg ut att klara sej jätte bra dom åt och var pigga men var inte så omtyckta av den stora diskusen men det kommer väll med tiden tänkte jag. Men drygt en vecka senare hittade jag en guldbarb halväten dagen efter en till, sedan är även en av mina måntetror blivit angripen vilket var en ganska stor fisk ca 7-8 cm. Även mina dyrbart nyinköpta diskusar har farit offer. (Tror dock att en av dessa har dött av omställningen då han inte riktigt kom i toppform).

    Nu då till min fråga vad kan det vara som äter eller har gjort så att mina fiskar dör. Jag tror ju att det är den stora skalaren som är boven har ju läst att dom kan vara ganska så stygga. Kan väl även vara någon sjukdom med. Men då borde väll dom andra vara dårliga men tycker man ju. Har även en stor sug mal på 25 – 30 cm kanske han kan vara boven. För har hart att dom kan ha giftiga taggar kanske . Men konstigt att det har hänt just nu och på så kort tid.

    Hoppas att ni kan förstå vad jag har skrivit och har någon synpunkt.

    Med vänlig hälsning Kim . T
    Är bara en Nybörjare på detta
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    hejdu

    har läst/hört att just scalarer kan käka upp neontetror, då borde de kunna äta dina tetror också.. tråkigt

    du kanske kan pröva ge bort honom?
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Sissi
      • January 2005
      • 83

      #3
      Hejsan!!... Tråkigt me dina fiskar!! Ja har en vän som hade en stor mal, (Kom inte riktigt ihåg exakt, men ungefär så stor som din tror ja...) Och den blev så taskig emot de andra fiskarna, (bet dem och sådär) Att han var tvungen att avliva den... Hoppas verkligen att det inte går så för dig!!... Men som redan sagt så kan scalarer vara ena riktiga taskmörtar...

      Lycka till!!
      Det finns ett litet ord, för lite använt på vår jord. Det stillar smärta, det lindrar gråt. Det lilla ordet är förlåt.

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Jag tror att fiskarna dött innan dom blivit ätna på. Berätta mer om karet. Vad har du för filter och hur mycket vatten byter du? När tvättade du filtret sist?
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • geromi
          • August 2004
          • 13

          #5
          mer info

          Ursprungligen postat av Tropfrog
          Jag tror att fiskarna dött innan dom blivit ätna på. Berätta mer om karet. Vad har du för filter och hur mycket vatten byter du? När tvättade du filtret sist?
          MVH
          Magnus
          Tack för alla svar.
          Jag har då hörnakvarium på 225 L har bara ett inner filter borde nog byta upp mej till ett ytterfilter så snart plånboken tillåter . Har även en syresten som står och går vilket jag mot alla andra som säger att man inte behöver ha en sådan måste säga att det måste jag med mitt filter i alla fall. Har provat att ta bort den och då går fiskarna upp till ytan efter några timmar. Men det har nog med att göra att jag borde skaffa det där ytterfiltret.

          Nu till frågorna. Jag tvättar filtret mellan 1 – 2 veckor byter vatten ca 30 – 40 liter varje vecka. Skall man byta mer??

          Det verkar dock som om det har stabiliserats nu har inte varit med om några andra dödsfall på över en vecka men kul i alla fall att veta mer om vad det kan ha varit.
          Är bara en Nybörjare på detta

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Jag har då hörnakvarium på 225 L har bara ett inner filter borde nog byta upp mej till ett ytterfilter så snart plånboken tillåter
            Japp, det borde du.

            Har även en syresten som står och går vilket jag mot alla andra som säger att man inte behöver ha en sådan måste säga att det måste jag med mitt filter i alla fall. Har provat att ta bort den och då går fiskarna upp till ytan efter några timmar. Men det har nog med att göra att jag borde skaffa det där ytterfiltret.
            En syresten hjälper inte för att höja syrahalten, däremot har jag hört att det kan hjälpa till vid amonium/nitri i vattnet.


            Nu till frågorna. Jag tvättar filtret mellan 1 – 2 veckor byter vatten ca 30 – 40 liter varje vecka. Skall man byta mer??
            Det är varje gång du tvättar filtret du stör bakteriefloran så att anonium/nitrit bildas. Det brukar ta runt en vecka efter filtertvätt tills livsfarliga nivåer uppnåtts. Angående vattenbytena så skall mer inte behövas, men så länge fiskarna blir anfådda utan syresten har du nitrit och då får du byta hälften varje dag.

            Det verkar dock som om det har stabiliserats nu har inte varit med om några andra dödsfall på över en vecka men kul i alla fall att veta mer om vad det kan ha varit.
            Har kanske inte heller tvättat filtret på länge? Nu vet du vad det är och kan undvika det i framtiden....Köp ett bra filter. Har du inte råd med ytterfilter kan du kompletera det du har med blå filtermatta för en hundralapp och en bit elrör för en 5a.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • geromi
              • August 2004
              • 13

              #7
              Tack

              Tack så jätte mycket för svaret. Nu vet jag ju i alla fall vad som händer med min fisk och vad jag kan göra åt det.
              Är bara en Nybörjare på detta

              Kommentar

              Arbetssätt...