Kardinaltetra utan neon, vad kan det vara?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • thorre
    • November 2004
    • 307

    Kardinaltetra utan neon, vad kan det vara?

    Neonsjukan?
    Har iaktagit denna lilla krabat i ca 1 vecka nu och han har tappat mer och mer av sitt neon
    Han verkar pigg äter sin mat och simmar tillsammans med de andra i burken. Förutom bristen på neon så verkar han ok. Tyvärr så saknar jag möjlighet att sätta han i karantän. Hans 40 kompisar visar inga tendenser till brist av neon, tvärtom är de andra kardinalerna väldigt färgglada.

    Har försökt att fånga den lilla krabaten med kameran men det var inte så lätt iom att han inte ville hålla still så jag hoppas att ni kan se vad han lider av trots bruset i bilden (iso 1600) :o
    thorre.se
  • join4t
    • October 2003
    • 854

    #2
    Jag tror inte att hon har neonsjukan för denna sjuka brukar göra att fisken dör betydligt fortare än 1 vecka. Har inte haft någon fisk med den åkomman själv så någon annan kanske kan svara säkrare.
    "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

    Kommentar

    • Hasse H
      • August 2004
      • 2111

      #3
      Jag har haft kardinaler som haft mindre färg än sina kompisar, men de har levt många år ändå. Har dock aldrig observerat att de tappat färgen så snabbt. Menar bara att det kanske inte är en sjukdom, kanske är en naturlig variation som inte visar sig förrän fisken vuxit till sig. Du får väl hålla lite koll ett tag och se om fler tappar färg eller om den drabbade får fler symptom. Inga fler idéer här.
      mvh Hasse
      Det man inte vet, har man ingen aning om.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jag tror precis som join4t inte att det är neonsjukan. Det ser inte heller riktigt ut som om den förlorat fjäll (t.ex. blivit angripen av en större fisk), och svamp är det definitivt inte. De färger som finns är klara och fina, och den är inte mager. Den ser faktiskt frisk ut, förutom då att den saknar blå färg.
        Kanske nåt medfött?

        Vet inte om det finns så mycket du kan göra förutom hålla koll så inte nån annan fisk är och biter på den.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Gimbo
          • January 2005
          • 2734

          #5
          Jag har nästan samma problem som du. Fast i stället för den fina blåa färgen har ett par stycken under ett par veckors tid fått en gröngul blek färg i stället för den lysande blåa färgen.

          Någon sa att det kunde vara neonsjuka. Men, sammtidigt att de skulle gå bort inom någon dag. Men, de har levt ett par veckor. Samt att de är lika aktiva och livliga som de andra. Har fortfarande inte en aning om vad det kan vara.

          Lustigt värre ?!?!?!?
          -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

          Kommentar

          • thorre
            • November 2004
            • 307

            #6
            Tack för alla svar.
            Som sagt var, fisken hade neon för ca 1 vecka sedan och nu har nästan allt "trillat bort".
            Jag får helt enkelt avvakta och se vad som händer med han. Skönt att höra att ni inte trodde att den har nån sjukdom i alla fall så slipper jag oroa mig över hans kompisar.

            Vem vet. Det kanske är en ny trend bland mina kardinaler. De kanske har fått för sig att neon e fult och svart e fint. Kanske blir stolt ägare till den unika "Svarta Kardinaltetran" innom ett par veckor

            Skämt åt sido och god natt på er. Jag återkommer om det sker nån förändring.

            /thorsten
            thorre.se

            Kommentar

            Arbetssätt...