Hjälp Med Oodinium - Har Fått Mängder Med Förslag

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Iit_mutt
    • November 2004
    • 449

    Hjälp Med Oodinium - Har Fått Mängder Med Förslag

    Hallojsan

    Noterade att min ena kampfiskhona har ett vitt/"mjölkigt" område vid ryggfenan. Inte prickar utan ett "område". I övrigt simmar hon omkring mest som vanligt, är pigg, äter och verkar (vad jag sett nu medans jag suttit och tittat under kvällen) inte heller "klia" sig/gnida sig.

    Mina tankar gick till oodinium...dvs sammetssjuka. Finns det något sätt att "ringa in" denna sjukdom ordentligt?

    Nu till tipsen jag fått;

    Mörkläggning i "några" dagar (har hört/läst allt från 3-10 dagar)

    En 50-öring av koppar i karet

    Salt

    Temperaturändringar

    och givetvis medecin mot sjukdommen.

    Problemet? Ja mörkläggningen ser jag inget problem med (förutom at tjag förlorar något vackert att titta på )

    Men; kopparfemtioöring? Koppar är ju ett spårämne, bra i låga doser, dödligt i höga. Karet är på ca 170l, är en femtioöring för mycket/lite/helt verkningslöst?



    Salt; jag har dålig koll på hurvida mina fiskar "tål" det eller inte. Följande fiskar lever i karet; kampfisk, neontetra, black molly, guppy, kilfläcksrasbora och en mal som jag konstant glömmer namnet på (den garanterat vanligaste i akvarieaffärer, mörk med ljusa prickar, inga antenner och inget skägg)


    Så vad av detta är värt att testa och i vilka mängder? Något som verkligen inte ska testas (kopparn kanske?)



    Givetvis kommer medecin köpas om det inte går att lösas på annat vis, anledningen att jag inte gör det på studs är att kommande 2 veckor är jag hemma väldigt oregelbundet och det finns ingen tillgänglig att sköta doseringen.

    Även andra tips är givetvis tokvälkomna. Men med det jag sagt kanske det visar sig att det inte ens är den/någon sjukdom. Behövs mer detaljer eller något så fråga bara.
    Senast redigerad av Iit_mutt; 13 January 2005, 10:55.
    Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Salt 1-2 tsk per 10 liter låter väl bra. När det är botat max halvering av salthalten per dygn.
    Koppar: 50-öringar - jag har för mej (dvs ej helt säker) att jag räknade ut att det är en 50-öring per liter vatten (85 kr i så fall).
    I bägge fallen använd hellre ett mindre sjukdomsakvarium vid behandlingen
    Högre temp skyndar på processen i normala fall.
    Sedan finns det annan medicinering - läs i så fall instruktionerna.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Det finns medel mot oodinium.
      Du behöver nog också en test att testa kopparhalten i vattnet, fiskar är känsliga förkoppar.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Iit_mutt
        • November 2004
        • 449

        #4
        Som sagt, har lite problem att få medicineringen att fungera då jag kommer vara borta och ingen kan sköta det åt mig. För jag antar att som med "all" annan medicinering så handlar det inte om en dos utan att det ska göras under en längre tid.

        Och 85:- i kopparfemtioöringar...låter...för tyngt för byxorna att bära hem från affären
        Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

        Kommentar

        Arbetssätt...