något inre värddjur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anastelle
    • January 2005
    • 2

    något inre värddjur?

    Hej,

    har ett gäng sebrafiskar. för ett år sen var det en av fiskarna som svullnade upp långsamt långsamt av någon slags inre böld. den var pigg och simmade och åt och levde i två månader innan jag bestämde mig för att avliva den då den började se väldigt deformerad ut och började få problem med att simma.

    igår såg jag att en av mina andra sebrafiskar såg ut att ha någon liknande svullnad i magregionen. jag bestämde mig för att avvakta. när jag sen tittade till fiskarna idag såg jag inte till den svullna fisken, alla fiskar var där men ingen med böld. däremot såg en väldigt tanig ut och hade ett rött uppsvullet öga som såg ut att va påväg ut. och jag undrade om inte det va samma fisk. men den simmade runt med dom andra och åt som vanligt. en timme senare var den död och ögat borta, bara en röd grop kvar. vet inte om dom andra åt upp det eller om det trillade av.

    vad beror dessa bölder på tror ni? hur kunde bölden försvinna? vad hände med ögat? kan det vara nåt inre värddjur och i sådana fall kan det ha tagit sig över till nån av dom andra fiskarna?

    tacksam för svar
    anastelle
    60l med 6 sebrafiskar, 6 neontetror, 3 rödmunstetror, 1 guppyhane, 1 platyhona, 1 ancistrus och 1 pakistanbotia

    20l skål med två minimala slöjstjärtar

  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    hej.

    jag har också sebrafiskar, och av mitt dåvarande stim på ca 20 fiskar har jag 4 kvar. De dog och hade likande symptom som dina fiskar, fast bölden såg inte ut att vara invärtes utan snarare på kroppen. Vet inte vad det beror på. En teori som nån hade var att det kunde röra sig om parasiter, något du också funderat på?


    Jag hade samma symptom för några år sen och då fick jag för mig att det var för att jag matade med frusna röda mygg, jag läste nånstans att karpliknande fiskars magsystem inte klarar av att smälta dessa. Vet inte om det stämmer, minns inte var jag läste det heller :/

    vad matar du dina med? De nu kvarvarande är friska och pigga.


    (om du bor i närheten av Eskilstuna kan du få mina 4 ...)
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • anastelle
      • January 2005
      • 2

      #3
      nä, matar inte med frysta röda mygglarver, matar med flingfoder samt nåt frystorkat. fast dessa bölder sitter verkligen inuti, man ser hur det buktar ut inifrån. som i nån alienfilm...

      någon annan som har några förslag?
      60l med 6 sebrafiskar, 6 neontetror, 3 rödmunstetror, 1 guppyhane, 1 platyhona, 1 ancistrus och 1 pakistanbotia

      20l skål med två minimala slöjstjärtar

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        hmm mina fiskar hade ju också bölder, kommer dock inte ihåg om de kom inifrån eller inte..

        jag skulle också väldigt gärna ha ett svar om vad det kan röra sig om.
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • Malawi_Johan
          • January 2005
          • 36

          #5
          Min polare hade sånt de va nån bakterie fast de va på hans guppy o platy dom typ åt upp dom innifrån
          By Johan

          Min Zoon: http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=333047

          Kommentar

          Arbetssätt...