Vad är det nu för fel då????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • knasmaggan
    • August 2004
    • 33

    Vad är det nu för fel då????

    Jag har i ett tidigare inlägg fått en bra vägledning av er här på forumet då det gäller bukvattensot..."hjäl, dom dör....".
    Igår upptäckte jag att en av mina fiskar (malawi) är svullen i buken men även runr ögonen...vad kan detta vara nu då?
    ögonen putar ut och hon har tidigare haft symtomen för bukvattensot. Men hon simmar runt nästan som vanligt och ligger inte still någonstans.Nån som vet vad jag kan göra för henne nu..? Ingen annan har för tillfället såna symtom heller, Vad skall jag göra? är det en ny dödlig sjukdom eller något man kan bota?
    Jag är tacksam för konkreta svar , gärna detaljerade eftersom jag inte är "proffs".
    Med vänliga hälsningar/ Maria
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Lite om bukvattensot:

    Bukvattensot
    Finns i två former, den ”vanliga” bukvattensoten med uppsvälld kropp och en böldform.
    Bukvattensot är en inre bakteriell infektion.
    Syntom
    Fisken tappar aptiten, när fisken blir ”sjukare” tar fisken in maten men spottar ut den igen, sedan följer att.
    Fisken matvägrar, en tunn, sytrådsliknande avföring synes.
    Fisken sväller upp.

    Röda hudfläckar och blödande inflammationer runt analområdet och på fenor uppkommer efter en infektion av bakterien Aeromonas eller Pseudomonas. I extrema fall förstörs fenorna helt och öppna sår uppstår på hud och muskler. Bölderna i böldformen är röd, omgiven av en vit ring i ett svart hudfält.
    På grund av nedsatt njurfunktion kommer vätskor stannar kvar i kroppen.
    Bukvattensot förorsakar stark uppsvällning av kroppen, glosögon och utestående fjäll.
    Fisken kan stå och vaggar apatiskt på botten av akvariet eller vid ytan.
    Deras reflex är kraftigt nedsatt eller saknas helt.
    Fisken kan ofta tas upp med handen.
    Det är inte troligt att fisken står att rädda. De mediciner som tidigare användes var antibiotika, vilket nu är svårare att få använda.
    Sera baktopur direct eller motsvarande kan gå i ett tidigt skede av sjukdomen.

    Bukvattensot hos karpar var en sjukdom som tidigare räknades som en självständig sjukdom.
    Undersökningar med förbättrande metoder visar att det kan handla om vårepidemi i framskridet stadium.
    Eftersom många sjukdomsalstrare förökar sig i försvagade fiskar, kan orsaken till denna sjukdom inte entydigt fastställas.
    Drabbade fiskar kan ofta inte hjälpas.
    Sjukdomen är mycket smittsam. Fånga upp och avliva de angripna fiskarna snarast möjligt.
    Med en dyrare fisk kan man i ett tidigt skede kontakta någon veterinär som kan skriva ut antibiotika.
    Vanlig beteckningar på sjukdomar förr var sot.

    Källa: Sera

    Sök bukvattensot på nätet
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • knasmaggan
      • August 2004
      • 33

      #3
      Aha, så bukvattensot sätter sig även på ögonen...då fattar jag.allt annat stämmer precis in men att ögonen svällde upp visste jag först nu...Nu återstår bara att fånga upp henne, hon är inte stilla direkt...finns nåt knep att fånga upp henne så att inte allt rasar...Jag har små yngel överallt mellan stenarna...synd att rasera allt....tack så mycket för ditt svar...jag har behandlat med antibiotika men hon kanske var smittad redan...vet inte men de andra mår prima=)

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Bästa sättet att fånga en fisk i akvarium/dammar är att använda 2 st håvar.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        Arbetssätt...