Känns det igen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jeza
    • January 2003
    • 379

    Känns det igen?

    Har sedan länge haft problem med att få algätare att överleva i min burk här.
    Har nu uteslutit ph/nitrit/grus och lite till...

    Såg nu för ett tag sedan att min ena Laetacara dorsigera simmade lite konstigt och drog sig undan de övriga. Sen sjönk den liksom bara ner vid bottenregionen och verkade "orkeslös" innan den senare dog (dock inga yttre synliga symtom utom kanske en viss avmagring).
    Nu har jag sett att två till fått detta beteende och därtill genomskinlig avföring.

    Kan jag ha fått in nåt "skit" i burken som då kanske sprids genom avföringen?
    Eftersom Amanoräkor, "Ottosar" och Ancistrusar har dött så kändes det som om det hade nåt med avföringen att göra kanske...
    Mina neontetror har väl kanske blivit någon färre, svårt att se med dom. Dock inte hittat mer än kanske 2 st döda.

    Är jag helt ute och cyklar eller kan det finnas ett samband och i så fall vad?
    Orcae Ita!
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Med tanke på att det är bottenlevande fiskar som drabbas.
    Vad har du för sand/grus?
    Du ska inte ha fasta förorningar (s*it) på botten.

    Lite om sk*it i vattnet.
    Lösta ämnen tas bort med biologisk rening.

    Ju mera effektiv mekanisk rening man har, desto färre heterotrofa bakterier finns det utrymme för.
    Det är bra, eftersom dessa annars stjäl plats för "filterbakterierna" .

    Vad som definitivt också stör "filterbakterierna" är en massa smuts, som tar filterplats och skapar anaeroba (syrefattiga) miljöer.
    (Har du cirkurlation i hela akvariet)
    I sanden på glaset ja på allt i ett akvarie bildas en mikrofauna som är mycket ömtålig för kemikalier tex medicin, eller för hög värme.
    Därför anser jag och många andra att genom att slamsuga botten så är det en form av mekanisk filtrering, där man tar bort sådant som inte tillför mikrofaunan något utan tar bort S*iten för att lämna plats på gruskornen för nitrosomonas och nitrobakter bakterier.
    (Det förutsätter att det är cirkurlation i bottensanden)
    Jag är tveksam till utan att veta svaret vad den ökade användningen av finkornig sand av de som inte har kunskap om en god akvarie miljö innebär, tex hur lång tid och i vilken mängd det är innan de heterotrofa och/eller patogena bakterierna tar överhand, med det menar jag inte att det behöver vara fel med blästersand om man är medveten om vad som kommer att kunna hända.

    Det du beskriver ska inte hända i ett välskött akvarium

    Ovansående är inget att bry sig om,det är bara en liten fundering.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Jeza
      • January 2003
      • 379

      #3
      Ursprungligen postat av Kramfors
      Ovansående är inget att bry sig om,det är bara en liten fundering.

      Åja.. så liten fundering var det väl ändå inte och jag är tacksam att du tog dig tid!

      Kort om karet:
      Juwel 240l m. originalpump (1000l/h)
      En extra cirkulationspump vid bottnen som jag kör på natten för att vädra ut CO2 (från mäsk)
      Temp 25 - 26
      Ph - ca 6,8
      Kh 3
      Alla värden ligger bra i övrigt.

      Cirkulationen är det inget fel på, vare sig vid botten eller vid de övre skikten.

      Gruset jag använder mig av är detta: http://www.guldfisken.se/beta/catalo...roducts_id=747

      Här är en bild från min zoon: http://www.zoonen.com/res/user/31388...48_orig_SE.jpg

      Gruset är smått, dock inte direkt vasst och jag har aldrig sett några skador på de fiskar som dött. Alla Ancistrus har haft sina skäggtömmar kvar.
      Det är ju dock ganska smått så sketen (på bästa småländska) sjunker ju inte ner i sanden med en gång utan blir gärna lite liggande på "ytan".

      Filtret är väl inkört + att jag tillsatt extra nyttobakterier.

      Jag anser ju själv att jag sköter akvariet på bästa sätt, byter runt 50% av vattnet i veckan (för att hålla bra nivåer på växtgödningen).

      Så det kändes mer bara som om det skulle vara nån sjukdom.. men som sagt.. jag kanske är helt ute och cyklar.
      Orcae Ita!

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Varför jag frågade om sanden är för att jag kollade ett akvarium där alla fiskar dött på kort tid, där var botten full med föroreningar som var en grogrund för sjukdomsframkallande bakterier.
        Hur är det med foder får de bottenlevande fiskarna mat och rätt mat.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • dinajel
          • November 2004
          • 606

          #5
          Ursprungligen postat av Jeza
          Såg nu för ett tag sedan att min ena Laetacara dorsigera simmade lite konstigt och drog sig undan de övriga. Sen sjönk den liksom bara ner vid bottenregionen och verkade "orkeslös" innan den senare dog (dock inga yttre synliga symtom utom kanske en viss avmagring).
          Nu har jag sett att två till fått detta beteende och därtill genomskinlig avföring.
          Jag tycker det låter som inälvsparasiter. Beteendet innan dom dör, samt den genomskinliga avföringen tyder på det. Men jag är tokamatör, så lita inte för mycket på mitt omdöme.
          Bilder på mina akvarier.

          Kommentar

          • Jeza
            • January 2003
            • 379

            #6
            Kramfors> Jo jag stödmatar bottenfiskarna. Dom har fått Sera Viformo och ibland nåt vegetariskt alternativ (gurkbit eller liknande).


            dinajel> Man kan komma långt på att vara en glad tokamatör
            Men jag är inne på samma spår som dig där om det kan vara nån parasit/sjukdom som slår ut dom "inifrån".
            Orcae Ita!

            Kommentar

            • Jeza
              • January 2003
              • 379

              #7
              Nu ikväll så såg jag att ytterligare en Laetacara dorsigera börjat bete sig underligt. Den drar sig undan och verkar allmänt orkeslös.
              Det hänger en lång vit avföring från den som inte verkar vilja släppa.
              Den simmar liksom lite på snedden med.. eller lutande kanske man kan säga.


              Hjälp...
              Orcae Ita!

              Kommentar

              • dinajel
                • November 2004
                • 606

                #8
                Ursprungligen postat av Jeza
                Nu ikväll så såg jag att ytterligare en Laetacara dorsigera börjat bete sig underligt. Den drar sig undan och verkar allmänt orkeslös.
                Det hänger en lång vit avföring från den som inte verkar vilja släppa.
                Den simmar liksom lite på snedden med.. eller lutande kanske man kan säga.
                Hjälp...
                Kom ihåg nu att jag bara är en glad tokamatör, men om jag var du skulle jag nog börja medicinera mot inälvsparasiter. Mina fiskar (visserligen platy och molly) hade ju exakt samma symptom. Själv har jag precis kört en kur med Sterazin, plus 1 dl salt per 100 liter och inga fler fiskar har dött sen dess och dom ser ut att må riktigt bra nu. Lugna och tillfreds liksom. Äter normalt. Bajset ser ut som det ska. (Den sista meningen är för övrigt en mening man inte skriver sådär jätteofta... )

                Det kan ju som sagt mycket väl vara nåt annat, men det kan inte skada att prova, och man vill ju gärna göra nåt och inte bara sitta och titta på medan ens fiskar dör en efter en.

                Det lär ju tex. inte vara bukvattensot om dom inte sväller upp. Kanske är det nån bakteriell grej som inte ger några yttre symptom, men isf har jag ingen aning om vad som gäller i boteväg.
                Bilder på mina akvarier.

                Kommentar

                • Jeza
                  • January 2003
                  • 379

                  #9
                  Ursprungligen postat av dinajel
                  Bajset ser ut som det ska. (Den sista meningen är för övrigt en mening man inte skriver sådär jätteofta... )

                  Hahaha.. nej det har du rätt i!

                  Men jag ska nog testa att köpa en dos Sterazin (har ju inget att förlora på det förutom några kronor)

                  Sen får vi se om det hjälpte.
                  Tack för hjälpen i alla fall!
                  Orcae Ita!

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    En regel är att aldrig mecinera när man inte vet vad man mediciner mot.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • dinajel
                      • November 2004
                      • 606

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kramfors
                      En regel är att aldrig mecinera när man inte vet vad man mediciner mot.
                      Nej, det håller jag verkligen med om, men om symptomen tyder på inälvsparasiter, ingen annan kommer med nåt förslag på vad det kan vara, och fiskarna fortsätter att dö, vad ska man då göra?

                      Jag har försökt läsa på om olika sjukdomar, och jag kan inte hitta nån annan förklaring. Nästan alla övriga sjukdomar har ju yttre symptom. Dessutom sägs ju vattenvärdena i det här fallet vara okej.

                      Om nån annan har ett förslag, vad som helst, så vill jag jättegärna veta. Mina fiskar hade exakt samma symptom, jag medicinerade med sterazin, och nu har fiskarna slutat dö. Men jag kan såklart bara tala för mej själv. Det kan ju vara nån sorts bakteriell sjukdom orsakat av "skiten" som det skrivits om i tidigare inlägg också.
                      Bilder på mina akvarier.

                      Kommentar

                      • Jeza
                        • January 2003
                        • 379

                        #12
                        Jo jag är nog villig att hålla med dinajel där. Det känns bättre att medecinera även om jag inte är hundra vad det är än att inte göra nåt alls och se fisk efter fisk tyna bort.

                        Jag vet ju dock inget annat sätt att komma på vad det kan vara för fel?! Så förslag mottages tacksamt.
                        Orcae Ita!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...