Crossocheilus siamensis och en röd huvud?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VilleJ
    • January 2005
    • 2

    Crossocheilus siamensis och en röd huvud?

    Förlåt men jag vet inte svenska namn för fiskar Så...

    Har någon inga gissningar vad det skulle vara när C. siamensis (jag tänker att den är en hane) har det röda huvudet!? Dess huvud var orange/klar rött i går - i dag är den bättre, inte så rött mer.

    pH ~ 6,5-7,0
    NO2- = 0 mg/l
    NO3- < 12,5 mg/l
    mjuk vatten
    26-27 °C

    Först tänkte jag att jag har lagt för mycket C-vitamin till mat som jag lagade mat för fiskar - eller det skulle vara vitlök också därför jag lade hela vitlök (4-5 naglar) till 500g maten (200g ärter, 200g räkor, lite paprika och karott) av misstag.

    Skulle det vara något annat än överdos av vitamin/vitlök? Jag har inte hört om en sjukdom där fisks huvud är orange/rött.
    Senast redigerad av VilleJ; 11 January 2005, 10:42.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ser fisken alls ut som en siamesisk algätare då?
    Siamesisk algätare ser ut så här (dålig bild, men färgerna stämmer rätt bra):


    Finns gott om fiskar med röda/orange huvuden, t.ex rödnostetra, men ingen som rimligen kan blandas ihop med siamesisk algätare.

    Tror knappast det är en sjukdom eller nåt symptom på något, en fisk med rött eller orange huvud skall helt säkert ha rött eller orange huvud.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • VilleJ
      • January 2005
      • 2

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Siamesisk algätare ser ut så här
      Jo, den fisken är en siamensisk algätare. (vetenskapligt namn: Crossocheilus siamensis)

      I dag den är mycket bättre än par dagar senare. Dess huvud är nästan normalt.

      Kommentar

      Arbetssätt...