sjuka guppys-tacksam för svar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lostgirl
    • January 2005
    • 33

    sjuka guppys-tacksam för svar...

    För snart en vecka sedan inhandlade jag några nya guppys till mitt guppyakvarium. Det visade sig att en av honorna var väldigt agressiv och hann skrämma slag på de flesta invånare innan jag flyttade henne. Två av mina gamla hanar tog det väldigt hårt och stod apatiska och tryckte i ett hörn i ett par dagar. Jag gjorde även ett vattenbyte för några dagar sedan och efter det noterade jag att de två stressade hanarna blivit "kutryggiga". De var slöa och "ostadiga" i ungefär en dag, men är nu pigga igen. Den enas stjärtfena har krympt ihop och det verkar bli värre för varje dag, kutryggheten försvinner inte heller. Alla andra fiskar är pigga och tillsynes friska.

    Nu funderar jag på om stressen kan ha utlöst någon sjukdom som legat latent och vilken (någon som känner igen symptomen)? Finns det något bra sätt att se skillnad på parasitiska- och vattenvärdesrelaterade åkommor?

    Borde jag avliva de sjuka hanarna, eller är det för sent att rädda de andra från ev. smitta?

    Mycket tacksam för snabbt svar!
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Jag tror att de nya fiskarna hade med sig någon sorts parasit som de tål, men som inte dina begintliga fiskar till fullo kunde stå emot.

    Jag skulle avliva de sjuka fiskarna, göra ett större vattenbyte och hålla koll i karet. Sannolikheten att de skall repa sig är väldigt liten, sannolikheten för att de skall smitta ned andra fiskar är stor. Framför allt är de utmärka värddjur för parasiterna att föröka sig i, vilket kräver större motståndskraft för de andra när de angrips av många parasiter på en gång.

    Kommentar

    • lostgirl
      • January 2005
      • 33

      #3
      Tack så jättemycket!

      Kommentar

      • lostgirl
        • January 2005
        • 33

        #4
        Finns det förresten någon bra medicin mot parasiter?

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          hej.. symptomen låter väl ganska luddiga? = svårt att ställa diagnos

          hade det varit mina fiskar hade jag troligen avvaktat några dagar för att se hur deras tillstånd utvecklades. ett bra alternativ är ju att sätta fiskarna i karantän, har du möjlighet att göra detta?
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • lostgirl
            • January 2005
            • 33

            #6
            Jo, symptomen är ganska luddiga, så därför blev nog beskrivningen det också... jag har inte lyckats hitta någon sjukdom som passar in helt och fullt.

            Jag har faktiskt redan flyttat dem till ett eget akvarium, så jag avvaktar...

            Kommentar

            Arbetssätt...