Utstående ögon på Black Molly.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredcoca
    • December 2004
    • 132

    Utstående ögon på Black Molly.

    hej jag har en black molly som har ett öga som ser ut som det ska ploppa ur ögonhålan, detta är inte första gången det händer.. är det ngn som vet vad man ska göra för att förhindra detta???
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=324799
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Det är en svampinfektion som fisken drabbats av. Ibland räcker det med att låta den gå för sig själv i ett kar med vatten som har minst 28 grader, gärna 30. Tillsätt salt så att du får 0,3-0,4% saltlösning i vattnet. Ibland får man ta till mediciner. Många skulle avliva fisken direkt, därför att det är stor risk att den inte överlever.

    För att undvika sådant bör man ha:
    - En ypperlig vattenkvalitet (Sköt om vattenbytena och se till att ha ett tillräckligt filter. Nitritspikar är ofta början på sjukdomar)

    - Bra och näringsrikt foder till dem (Foder som får stå i sin burk blir på några månader gammalt och innehåller ingen näring. Alla fiskar tycker dessutom om variation i sin föda).

    - Tillräckligt med utrymme i karet för fiskarna man har (Fiskar behöver utrymme att leva på, annars tappar de livsglädjen)

    - Fiskar som passar tillsammans med varandra (Irriterande retstickor som nafsar efter fenor, eller som jagar dem så fort de slår sig till ro, tröttar ut en fisk och bryter ned immunförsvaret).

    Kommentar

    • Drakulla
      • July 2004
      • 403

      #3
      Upptäckte själv idag att min Dalmatiner Molly hona hade ett utstående öga som höll på att ploppa ut. Dessutom var det väldigt rött runt om. Det andra ögat började också att svullna. Lät min sambo avliva henne, ville inte att hon skulle ha ont. Vet inte varför det blir så. Antagligen en infektion. Håller på att behandla kliande fiskar med Sterazin nu samtidigt, och dom verkar inte bli bättre. Suck!
      mvh Drakulla

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

      Kommentar

      • NE
        • January 2004
        • 1549

        #4
        Ursprungligen postat av swetrot
        Det är en svampinfektion som fisken drabbats av.

        Efter att ha sökt lite på forumet om detta problem är jag inte så säker på att detta är rätt, alla andra inlägg om liknande problem hävdar att detta är ett bakterieproblem, kan vara viktigt med rätt diagnos för rätt behandling.
        /Niklas

        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

        Kommentar

        Arbetssätt...