Ska man medicinera förebyggande?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • urbanandersson
    • January 2003
    • 965

    Ska man medicinera förebyggande?

    Hej!

    Jag har haft akvarium ett par år nu.
    150 liter
    Filter som ska klara 3-400 liters kar (hembyggt 4 liter blå ppi10 matta)
    Mycket bikarb växter+pmdd
    nitrit=0
    Nitrat, fosfat, kalium, fe tilsätter jag=pmdd
    ph=8
    kh=9
    Total hårdhet=15
    Egen brunn=inget klor
    Koppar?
    vattenbyte 50% 2-4 ggr/ månad
    Heltäckande ramp
    25grader i vattnet

    Jag har laborerat med hemgjord co2 och pmdd så vattenvärdena har kanske inte alltid varit så stabila. nu har jag slutat med co2.

    Jag har medicinerat 1 gång med tetras fungi stop för att bli av med blågröna alger med gott resultat.

    Jag började med dvärggurami, mosaikgurami sebrafisk ansistrus pakistanbotia.

    Dvärgarna dog efter en semester när grannen matade ihjäl dom.
    Mosaikerna magrade men levde länge (1år) i alla fall innan de dog. (Fisk tbc?)
    En botia gjorde samma sak.
    Lite sebrafiskar har försvunnit några med uppsvälld mage. (bukvattensot, övermatning?)

    Sen köpte jag blå gurami, guldgurami, marmorgurami, för att dom är fina och robusta. Jag vet att dom inte ska ha hårt vatten, men det ska ju inte vara några problem, bara det är stabilt.
    En efter en tappade dom färgen och energin. Dom blev gråa i skinnet. Sen dog dom. (vantrivsel, oodium?) bara en guldgurami lever och mår bra.

    Sen gav jag mig tusan på att jag skulle välja fiskar som passar mitt vatten så jag köpte 6 st randiga regnbågsfiskar, och dessa mår bra. Nu matar jag med flingfoder, diskus granulat, frusna och töade vita mygglarver. Olika varje dag en matning per dag.

    Nu flämtar en pakistanbotia och är ganska blek.(dom skiftar snabbt färg efter humör) Hjälarna är röda och uppsvällda. och den skrubbar sig mot inredningen. När den lägger sig på botten så är det precis som den tappar balansen och håller på att välta av det strömande vattnet. (förgiftning, oodium?

    Vad ska jag göra med botian?

    Ska jag anta att jag har haft alla sorters sjukdomar i mitt kar och hälla i medicin så jag är säker på att bli av med eventuella parasiter och annat elende som kan finnas kvar?

    Eller ett UV ljus är också frestande för att undvika problem i framtiden och ta hand om parasiter?

    Nu har jag 5-8 sebrafisk, 6 regnbågsfisk, 1 guldgurami, 5 pakistanbotia, 1 12cm ancistrus

    Urban
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Jag tror inte UV-c ljus löser problemet med parasiter/sjukdomsbakterier, den effekt som ett UV-c
    ljus avsett för akvarium är nog för klen.
    Även att blaska med växtgödning kan vara farligt för fiskarna/växter om man inte har rätt kunskap.

    Ett sätt att ha friska fiskar tror jag är att ha bara en/få art/er, anpassat vatten efter vilka fiskar, som inte stressar varandra, regelbunden test av vattnet, byte av vatten, nya fiskar i karantän, rätt ljus, osv, det är självklara saker men ändå blir fiskar sjuka.

    Varför? någonstans i det själklara hanteringen har det inte fungerat, vad, det kanske inte räcker med 30 % vattenbyte i veckan, kanske 50 % är för mycket och skapar stress hos någon fisk som blir sjuk och smittar andra.
    Hur är det med fodret,får der rätt sort/mängd, äter alla fiskar, en fisk som är försiktig kan det vara bättre att ta bort då den riskerar att få för lite foder och den får sämre immunförsvar och drabbas lättare av parasiter/sjukdomar vilken smittar andra.

    Fundera på varför det finns de som har haft fiskar i 20 år utan problem.
    När jag kollat runt bland mina bekanta som aldrig har problem, varför, de köper nästan aldrig nya fiskar de är självförsörjande, det har haft en art i många år och "kan" den, det har akvarium på 4-500 liter och större, deras akvarium är "underbefolkade" det har flera stora filter, byter vatten mindre ofta, många testar aldrig vattnet, de "känner" sina akvarium.

    Hur många är det inte som köper fiskar och sedan frågar på forumet vilken fisk de köpt eller efter köpet läser artbeskrivningen

    Ja vad blir svaret, jo, få arter som passar tillsammans, stora akvarium, fiskantalet i underkant, stora filter, bra/rätt foder osv, ja rätt så självklara saker.

    Det är i dag 2 år sedan jag blev medlem på Zoopet och frågorna på forumet är de samma i dag, jag tycker forumet börjar gå på "tomgång" och många svar som jag inte "köper", det är flera duktiga som var på forumet för 2 år sedan som är borta.

    Slutsats att sköta sitt akvarium/fiskar/filter/vatten så behövs det ingen medicin.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      MItt svar på ursprungsfrågan är - Nej

      Ett mycket vanlig orsak till problem är oregelbundenhet.
      Byt vatten regelbundet
      Mata regelbundet med ett (eller flera foder) men väldigt lite varje gång.
      Spring inte i akvarieaffären för jämnan och köp fiskar och växter. Köp små fiskar och växter från starten och låt det sedan rulla på - både fiskarna och växterna växer så även om det ser lite tomt ut i början så blir det så småningom fult av sig självt.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • swetrot
        • April 2003
        • 966

        #4
        Kramfors: Det där var nog något av det bästa som skrivits på Zoopet. Rakt och ärligt, utan krusiduller. Jag har fått lära mig ungefär det du skriver, men den hårda vägen. Man kan inte "fuska" sig fram i akvaristiken, för det får man surt igen för, förr eller senare.

        Jag kommer aldrig att köpa en medicin igen och försöka rädda fiskarna med. Kanske möjligen om de får vita prick, men inte annars. Det är bättre att lägga pengarna på bättre utrustning och lägga tiden på att sköta vattenbytena.

        Och att medicinera i profylaktiskt syfte är helt förkastligt. Nyttiga bakteriestammar slås ut, och fiskarna tål sedan inte någonting om man slutar medicinera. De blir sjuka och dör på en gång.

        Kommentar

        Arbetssätt...