Hjälp, har vi vitapricksjukan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda78
    • November 2003
    • 45

    Hjälp, har vi vitapricksjukan?

    Köpte nya fiskar för en vecka sedan. Startade om mitt akvarium 3 veckor innan. Så jag stoppade i 10 svarta neontetror och 2 fjärilskiklider. Nu ikväll så har det visat sig när jag matade dem att många av dem har små vita prickar på sig. Dem finns både på fenorna och på kroppen. Nu är det ju så att denna tid på dygnet så hittar man ju inga mediciner och imorgon är det en röd dag, så VAD SKA JAG GÖRA... HJÄÄÄLP!

    Som ni förstår, så känner jag mig rätt så maktlös, har aldrig haft sjuka fiskar!
    Linda
  • Nightmist
    • November 2004
    • 32

    #2
    nu har jag läst igenom mina lånade akvarieböcker för din skull *ler* (bibliotek är bra!)

    vitapricksjukan orsakas av en encellig parasit och är en ganska vanlig, dödlig och mkt smittsam sjukdom. små vita prickar uppträder på fisken, vanligen först på fenorna. de försvinner efter någon dag då parasiterna faller av och förökar sig på akvariebotten. därefter kommer de igen i ständigt störra antal, antalet prickar ökar snabbt under en 48 timmars period. täcker sedan hela fisken som försvagas och dör inom några dagar. skadan på fiskens skyddande hud gör att den lätt faller offer även för andra sjukdomar. vitapricksjukan kommer alltid med nya fiskar som ännu inte fått synliga märken. pricksjukan botas med olika medicinska preparat som läggs i vattnet. höj alltid vattentempen några grader före behandlingen (ej under 26 grader): detta ökar parasiternas utveckling som när de simmar fritt är mest mottagliga för medicinen. när man hanterar sjuk fisk ska man koka fångsthåvarna så att parasiterna dör.

    det kanske var det du redan visste om sjukdomen..men hoppas nånting hjälper kanske! jag har haft den ett par gånger och inga fiskar har dött för mej, men å andra sidan hade jag medicin till hands.....
    lycka till.
    Senast redigerad av Nightmist; 05 January 2005, 23:14.
    *blubb*

    Kommentar

    • Ola Svensson
      • June 2002
      • 1081

      #3
      Vitaprick anses ofta vara en "ofarlig" sjukdom eftersom att den är så lätt att bota. Det du ska göra är att omedelbart köpa medecin och behandla enligt instruktionerna. Själv tillsätter jag förutom medecinen alltid ett par matskedar jodfritt salt när jag får vita prick. Orsaken till det är att prickarna punkterar fisken när de lossnar och du rusar salt ut och vatten in. Salt hjälper fisken med saltbalansen.
      Mvh. Ola
      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

      Kommentar

      • thorre
        • November 2004
        • 307

        #4
        Ursprungligen postat av Linda78
        Köpte nya fiskar för en vecka sedan. Startade om mitt akvarium 3 veckor innan. Så jag stoppade i 10 svarta neontetror och 2 fjärilskiklider. Nu ikväll så har det visat sig när jag matade dem att många av dem har små vita prickar på sig. Dem finns både på fenorna och på kroppen. Nu är det ju så att denna tid på dygnet så hittar man ju inga mediciner och imorgon är det en röd dag, så VAD SKA JAG GÖRA... HJÄÄÄLP!

        Som ni förstår, så känner jag mig rätt så maktlös, har aldrig haft sjuka fiskar!
        Hur varmt har du i burken i dag? 25 grader? Om du har det höj tempen till ca 28 - 29 grader. Tillsätt salt (jodfri, till exempel grovt hafssalt säljs på ica i 2 kg säckar för en liten summa pengar). Förslagsvis 2 st matskedar per 50 liter vatten. Innan du gör detta gör du ett 50 % vattenbyte där du suger botten med en slamklocka. När djuraffärerna öppnar igen på fredag så skyndar du dig dit och inhandlar PROTOZIN och doserar detta enligt anvisning i förpackningen.

        1. Vattenbyte med bottensug
        2. Temperaturhöjning
        3. Salt
        4. Medicin när affärerna har öppnat igen (Protozin har fungerat bra för mig)

        PS
        När jag tillsätter salt till mitt akvarie så löser jag upp det i ett glas med jummet vatten innan jag tillsätter det sakta
        DS
        thorre.se

        Kommentar

        • Linda78
          • November 2003
          • 45

          #5
          Tack!

          Tusen tack till er alla för svaren! Ska genast göra som ni skrivit, ska göra ett vattenbyte nu o suga botten och sen om jag lyckas få tag på, så ska jag tillsätta jodfri salt. Imorgonbitti ska jag skynda mig till zooaffären och köpa Protozin, så jag kan få mina små vänner friska! Ska återkomma och berätta sen hur det gick!

          Tack igen!
          Linda

          Kommentar

          • thorre
            • November 2004
            • 307

            #6
            Ursprungligen postat av Linda78
            Tusen tack till er alla för svaren! Ska genast göra som ni skrivit, ska göra ett vattenbyte nu o suga botten och sen om jag lyckas få tag på, så ska jag tillsätta jodfri salt. Imorgonbitti ska jag skynda mig till zooaffären och köpa Protozin, så jag kan få mina små vänner friska! Ska återkomma och berätta sen hur det gick!

            Tack igen!
            Glöm inte temperaturhöjningen.
            Lycka till
            /thorre
            thorre.se

            Kommentar

            • Musse
              • January 2005
              • 291

              #7
              kan salamandrar också få den?? Kan människor det?
              ca 54L
              FLAJ, ca 35L
              Vill ha: STÖRRE

              Kommentar

              • thorre
                • November 2004
                • 307

                #8
                Ursprungligen postat av Musse
                kan salamandrar också få den?? Kan människor det?
                Salamandrar vet jag inte om de kan få vita pricken men jag vet definitivt att sjukdomen inte e smittsam för människor
                thorre.se

                Kommentar

                Arbetssätt...