Gälsjuka på zebrafiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helge_
    • December 2004
    • 14

    Gälsjuka på zebrafiskar

    Hej,

    Jag inhandlade 10st zebrafiskar för ett par veckor sedan. När jag släppte i dem såg jag att en hade som ett köttsår precis bakom gälen. Dagen efter var den helt uppslukad. (Har ett antal större zebraciklider som antagligen åt upp den döde). Jag tänkte inte mer på detta utan förklarade det med att han var sjuk. Alla andra såg friska ut. Efter en vecka såg en till ut att ha fått samma sak. Det tog ngn dag sedan var även denna borta. Nu trodde jag allt var bra men såg ikväll att två stycken inte ser helt krya ut.
    Gälarna är liksom röda. Det ser ut som dem är genomskinliga på något konstigt sätt. Dem är det bara på ena sidan. Jag antar att dem har någon sjukdom av något slag. Jag har 8 medelstora ciklider och dem verkar det inte vara något fel på. Jag har läst om sjukdomar men ser inget som direkt passar in.
    Är det någon som har någon ide om detta?

    Mvh
    Olof
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    hej.
    om en fisk har fått sår är det lätt att de blir inflammerade..

    jag köpte först 10st sebrafiskar men dessa hade liksom små sår över kroppen (tror såren uppkom då fiskarna gick VÄLDIGT trångt i akvarieaffären) och såren blev inflammerade och fiskarna dog. köpte 10 till och de blev också sådär. i dagsläget har jag 4 kvar. (det kan även ha berott på nitrittopp iofs...)


    har du salt i vattnet? det kan du ha såvida du inte har vissa malar.. du kan pröva att söka här på zoopet för att få en rekommenderad saltmängd..
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Nene
      • January 2005
      • 18

      #3
      Har haft zebrafiskar och blev ej långlivade.De kan hoppa ändå upp till glaslocket och skadar sig.Deras kropp var mjuka än andra fiskar och lätt att få sår.De mobbar varandra ,trodde först att mina tigerbarb bet de men så var det inte.Jag har en kvar och verkar att trivas ensam bland andra fiskar än de var många.En efter en dög de med sår på sidan att man ser köttet.Den som är kvar har inga problem alls när han är ensam med andra arter.

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        hej nene.. sebrafiskar är stimfiskar så din kvarvarande firre kanske kan må bra av ett stim..
        ska själv försöka hitta nån som vill ha mina 4 sebrafiskar.
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        Arbetssätt...