Vad hände?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LeVaJu
    • May 2004
    • 78

    Vad hände?

    Något som förbryllat mig en del är vad som hände i höstas i mitt 375 literskar. Där växte fint och fanns läskigt många snäckor som jag genom ihärdigt plockande tänkte försöka minska ner antalet på. Lite alger fanns också men inte i störande omfattning.

    Då plötsligt, på en vecka, försvann samtliga snäckor, alger och växterna rasade samman till stjälkar utan blad. Fiskarna verkade däremot helt opåverkade och efter en massa olika tester kunde jag bara konstatera att inget var onormalt i vattenvärdena.

    Inget annorlunda hade föregått den här "genomklappningen", jag skötte vattenbytena som vanligt (en gång i veckan, c:a 40-50 %), inga nya fiskar, växter eller annat tillförts etc. Idag är akvariet nästan som innan det hände men jag funderar ändå på vad som kunnat orsaka det hela då det var så dramatiskt.

    Reflektioner någon?
    Anne

    Min Zoon
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Jag tycker att det låter som en kraftig nitratbrist, mätte du nitrathalten också?
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • LeVaJu
      • May 2004
      • 78

      #3
      Ja och det var också ok. Nu ska dock sägas att jag reagerade långsamt och hunnit byta vatten i karet, kanske t o m flera gånger innan jag började kontrollera olika vattenvärden. Det första som "väckte mig" var när jag fick syn på en sten som var lika ren och algfri som när jag lade dit den ett halvår tidigare. Det slog mig då att det inte fanns några synliga alger i karet längre. Även om det inte varit något problem så brukar det alltid finnas lite.

      När jag då samtidigt insåg att alla snäckorna var borta förstod jag att något konkret måste ha hänt. Växterna blev sedan sämre allt eftersom. Jag funderade över om det kunde ha med snäckskalen som nu borde ligga i gruset i mängd. Här någonstans började jag alltså kolla av värdena men då var det ok. Får dock tre följdfunderingar men dessa följer jag upp med på forumet för akvarievattnet :-)
      Senast redigerad av LeVaJu; 05 January 2005, 07:52. Anledning: Flyttar frågan vidare till forumet för akvarievatten
      Anne

      Min Zoon

      Kommentar

      Arbetssätt...