död rödmunstetra, av 70% vattenbyte el av räkrom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    död rödmunstetra, av 70% vattenbyte el av räkrom?

    hej!

    gjorde rent hos fiskarna igår. bytte ca 70% vatten, allra högst 80%, gjorde rent filtret (fluval3+). letade hela dagen efter min 7e rödmunstetra och fann den död nu. såg att en annan hade förhöjd andningsfrevkens och tänkte "nitrit", bytte ca 50% vatten nyss. Hällde i 10 ml nitrivec igår och 10 ml nyss. ska se hur firren mår imorrn bitti. Såg även att det var en rodnad i magen... och på den döda fisken såg magen uppsvälld ut..?! men det kanske den gör på en död fisk?

    hursomhelst matade jag med räkrom igår och jag undrar ifall det kan vara detta som gjorde att fisken dog och att en annan verkar dålig...? matade även svarta neontetror och platys med räkrommen och ingen har visat symptom på att må dåligt..

    vet att rödmunnar är känsliga, tror ni att det var det stora vattenbytet som var för häftigt helt enkelt? Eller kan det ha varit räkrommen?


    tacksam för svar


    Lena Maria
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Om inte räkrommen var sur/rutten, skadar den inte fisk.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • champ
      • May 2003
      • 167

      #3
      e det räkrom från vanliga kokta räkor man köper i butik eller e de från okokta? Skulle va kul att prova att ge det till firrarna
      Inte alltid jag har rätt... men oftast

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        hmm det var samma räkor som mina föräldrar åt, så jag hoppas att räkorna inte var ruttna!


        hmm ok då lär det ju ha varit vattenbytet. tråkigt.

        men rodnaden i magen då?
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        Arbetssätt...