Dom faller ner till botten och dör...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    Dom faller ner till botten och dör...

    Hej jag köpte 10st kilfläcksrasboror i förrgår som igår lekte och mådde prima igår men idag så har jag hittat 2st döda honor fulla med romm liggandes på botten. Och nu när jag höll på att fixa lite med burken för jag trodde att det kanske var pga att pumpen hade för dålig cirkulation som dem dog så såg jag en till hona som e full med romm simmandes med stimmet och sedan så föll hon bara ner mot botten och kunde helt plötsligt inte simma ordentligt. Hon orkar ta ett par simmtag men hon simmar på sidan och ser halvdöd ut. Tänkte också göra ett litet vattenbyte ifa det kanske skulle kunna vara en nitrittopp, men det borde det inte vara för jag bytte vatten dagen innan jag köpte kilfläckarna och sen så har jag matat oerhört sparsamt. dem har kanske fått 10 små flingor totalt på 2 dagar. så nu har jag ett par frågor om detta.

    Vad är orsaken till detta?
    Är det någon sjukdomm?
    Vad ska jag göra för att dem ska bli bra?
    Kan rommstinna honor drabbas av något som gör så att dem dör?
    Något annat som jag bör tänka på eller ska göra?

    Jag är oerhört tacksamm ifa ni vill hjälpa mig med detta problem då jag inte vill att mina små ögonstenar ska dö.

    MVH/Glenn
    Mvh /Glenn

    Min Zoon
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    kanske blev för stor belastning för vattnet med 10 nya fiskar? hur stor kar är det och hur stort vattenbyte gjorde du?

    det lär ju inte vara nån sjukdom.. kan de ha fått för lite mat? fast de borde ju inte dö på 2 dagar av svält..
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Glenn
      • April 2002
      • 3904

      #3
      Dey vet jag inte om det kan ha blivit men dagen inan jag köpte kilfläckarna så hade jag 9st rödmunnstetror där i. Karet är på 135L och vattenbytet som jag gjorde var på ca 75%. Nja tror inte att det har å göra med att dem har fått för lite mat eftersom jag bara har haft dem i 2 dagar. Sen så tror jag också att butiken har matat dem för dem är ju i god kondition annars. Har ett par apistogrammor som inte fick mat på ca 1 vecka förut när jag ville ha dem i lek och dem klarade det utmärkt så 2 dagar borde inte göra fiskarna svaga eller så direkt.

      /Glenn
      Mvh /Glenn

      Min Zoon

      Kommentar

      • Glenn
        • April 2002
        • 3904

        #4
        Någon mer som kan hjälpa mig???

        /Glenn
        Mvh /Glenn

        Min Zoon

        Kommentar

        • Shagrat
          • September 2004
          • 335

          #5
          Ett sånt stort vattenbyte tar död på en del av nyttobakterierna. Att sedan dagen efter tillsätta mer fisk kan absolut orsaka en nitritspik.

          Edit: stavfel
          Ja, jag vet att jag inte kan stava....
          Min zoon

          Kommentar

          • Glenn
            • April 2002
            • 3904

            #6
            Okej men hur ska jag göra nu då?

            /Glenn
            Mvh /Glenn

            Min Zoon

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Det kan skilja mellan butikens pH och ditt, om du gjort 2 stora vatten byten kan ditt pH vara över 8 och butikens kanske var 7, de flesta fiskar gillar inte svängningar av pH.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • oveb
                • January 2004
                • 2577

                #8

                Glenn:

                Får jag fråga vad du gav för 10 st ??

                Jag tänkte eventuellt skaffa ett stim till växtkaret och är bara lite nyfiken !
                Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                Kommentar

                • lenis3
                  • June 2004
                  • 2254

                  #9
                  jag kollade i en zooaffär i västerås och där tror jag de skulle ha 30 kr/st! LÅTER DYRT!!!
                  Min zoon
                  Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                  Kommentar

                  • swetrot
                    • April 2003
                    • 966

                    #10
                    Gör ett stort vattenbyte på en gång när sådant här inträffar. Uppenbarligen är det något gift i vattnet som slår ut dem. Vad du sedan tror om nitrit eller ej är inte viktigt, du ser ju att fiskarna dör framför ögonen på dig, klart någonting är fel då.

                    Att byta vatten åt fiskar som mår dåligt är ungefär som att ge konstgjord andning till människor. Effektivt och nödvändigt för att de skall klara sig.

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Jag tjatar om pH, butiken kan mycket väl ha haft kilfläcksrasboror i pH 6 eller mindre, vad har du för pH.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Glenn
                        • April 2002
                        • 3904

                        #12
                        Glenn:

                        Får jag fråga vad du gav för 10 st ??
                        Jag gav 70kr för 10st ur leasing´s "slask burk". Normalt så tar dem 14kr st för dem.

                        Gör ett stort vattenbyte på en gång när sådant här inträffar.
                        Det gjorde jag igår när jag tyckte att en såg krasslig ut och sedan så hade jag i lite salt men inte jätte mkt eftersom att ja har corydoras i burken och sen så hade jag i vattenberedningsmedel också. Det var en som såg lite krasslig ut igår kväll och som var uppe och andades lite då och då vid ytan så då gjorde jag vattenbytet. Såg sen imorse att den hade dött.

                        Kan iofs tänka mig att det kan vara pga ph:t för i butiken så går det väldigt mkt fisk i "slask burken" och då borde ju ph:t sjunka ganska snabbt.

                        Just nu så simmar alla andra på som vanligt, har iaf inte haft något dödsfall under dagen så det där vattenbytet kanske hjälpte

                        /Glenn
                        Mvh /Glenn

                        Min Zoon

                        Kommentar

                        • Lenmar
                          • February 2004
                          • 6154

                          #13
                          Väldigt inne på Kramfors linje med pH. Kilfläcksrasborer trivs bäst i mjukt, surt vatten och om att du gjorde ett 75%-igt vattenbyte så knuffade du säkert upp pH en bra bit också. Reagerade inte dina rödmunstetror alls?

                          Jag vet att hemma hos mig så brukar pH stiga efter vattenbyte. Innan byte kan det ligga på 6.6 och i kranen har jag 7.0 så jag fyller på långsamt så de inte får en riktig pH-krock. Somliga kanske tycker att detta inte är så stora marginaler att det skulle påverka men i somras så jag missade ett vattenbyte i samband med semestern och när jag kom hem var pH rejält lågt. Sex drottningrasborer strök med på tre dagar. Nån annan förklaring än pH-värdet kunde jag inte hitta. Visserligen så är de lite känsligare än kilfläckarna så ... vet inte om detta vimsiga svar gav något...

                          Lycka till Glenn!
                          Mvh / Maria
                          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                          Kommentar

                          • Glenn
                            • April 2002
                            • 3904

                            #14
                            Jo jag tänker på att det kanske kan ha varit ph:t. Men dem ska ju klara ph: 5-7. Nä mina rödmunnstetror reagerade inte ett dugg på vattenbytet och inte min ancistrus eller corydoras heller


                            /Glenn

                            Mvh /Glenn

                            Min Zoon

                            Kommentar

                            Arbetssätt...