Någon expert Här ?? denna mystiska sjukdom...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Renee82
    • March 2004
    • 4

    Någon expert Här ?? denna mystiska sjukdom...

    Hej!

    Jag har ett problem i mitt akvarium. Fiskbeståndet i mitt 500 liters burk består av diverse olika malar botior tetror och ett gäng ungfödare. De sistnämda ungfödarna har en tendens att sista halvåret tyna bort en efter en. Jag har tre olika sorter där i mollys platys och gyppys. Gyppys är dem som blir mest utsatta.Detta har gjort att fiskbeståndet på vuxna djur slagits ut ett 50 tal men sedan hinner nya ungdjur växa upp men en o en försvinner sedan vissa exemplar verkar mer resistenta en andra. Observera det är enbart ungfödarna som drabbas av detta inga andra arter som malarna tetrorna eller botioerna har dött.Jag har haft mitt akvarium i flera år och har inte haft några fel tidigare så det msåte vara nån sjukdom som kommit in med några nyinvesteringar.

    Symtom:
    Avsmalande och tynar bort. Vissa exemplar ser ut att få en stor korv under analöppningen som om det vore del av tarmen eller nåt.

    Åtgärd:
    Har testat diverse medel både mystazin och sterazin mot eventuella inälvsparasiter men ingenting har hjälpt.Även tillsatt lite salt då och då för att minska ev spridning.

    Finns det någon expert på detta område så är jag tacksam för svar.

    MVH

    Michael
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

    #2
    Jag är absolut ingen expert på området och jag antar att du har kollat de vanliga orsakerna (vattnet, giftiga substanser etc), så om det inte funkar med medel mot inälvsparasiter föreslår jag att du kollar den här sidan http://www.fishyfarmacy.com/symptoms.html Kanske hittar du något hjälpfullt där.
    ____________________________________
    Pax vobiscum!

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #3
      Hej jag har SERASrådgivare hemma och jag citerar den rakt av

      Sera:Utvidgad analöppning bukvattensot eller njurinfektion organiskt belastat vatten kan botas med SERA CYPRINOPUR, SERA BAKTOPUR DIREKT.

      kontrollera ditt akvarium för nitrit.

      Bukvattensot brukar inte fiskarna avsmalana utan tvärt om de sväller upp så det kan vara njur infektion. OBS jag e ingen expert inom området och jag skriver vad jag hittatde så som du förklarde din symptom.

      Kan passa på att när ni ändå är i er lokala djuraffär så be om ett ex av SERAS RÅDGIVARE de är bra och lätta att förstå, nej jag gör inte rklam för sera för det finns andra mediciner men handboken är bra för att finna felen när det väl är akut och man kan be om liknande mediciner av annat märke typ JBL, TETRA och de andra otaliga märkena som säljs.
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      Arbetssätt...