HJÄLP!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amalia
    • October 2004
    • 601

    HJÄLP!

    En av mina Slöjstjärtar har blivit sjuk. Den ligger mest stilla i vettnet,ofta vid min växt. På eller under blad. Den håller ner fenan på ryggen och ser almänt hängig ut. Magen gar fått en lite konstig form, Lixom kantig. men den äter. Jag har en till fisk men den mår bra.

    Det konstiga är att innan jag köpte den fisk som nu är sjuk hade jag en annan, den fick liknande symtom. Men den tappade balansen i vattnet och flöt upp till ytan.

    Finns det något jag kan göra för att bota fisken?
    Borde jag sätta den sjuka i ett annat akvarium? Den är nu i samma som den friska.
    Och vad kan de bero på?

    Den friska fisken gick tillsammans me den som blev sjuk ocg dog förut. men den håller sig frisk. Kan de vara någon sjukdom den bär på, fast den själv är imun mot den?
    /Amalia
    1 Kampfisk
    1 Otto
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Hej Amalia
    Det spelar nog ingen roll hur många trådar du skapar angående dina guldfiskar. Du kommer att få samma svar hela tiden. Ta till dig de råd som du redan har fått. Ditt akvarium är för litet och det kan varken syretabletter eller större pump rätta till.
    Som jag ser det så har du två alternativ:
    1) Köp ett större akvarium och behåll dina slöjsjtärtar.
    2) Sälj dem och skaffa någon fisk som passar till dit nuvarande akvarium.

    Guy
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • Amalia
      • October 2004
      • 601

      #3
      Jag har bara skapat en tråd som handlar om min sjuka fisk. Det är denna.
      Beror sjukdommen på nitrit?
      Jag frågade i affären om jag borde köpa ett nitrit test, men de sa att de ej behövdes, så då köpte jag inget.

      Vad jag ville ha reda på i denna tråd var vad min fisk hade drabbats av. Inte om jag skulle köpa ett nytt akvarium.

      Ska kan någon som vet eller tror sig veta problemet som min fisk har svara.
      Bör jag flytta den till ett annat akvarium? Så att den friska ej äter på den?
      /Amalia
      1 Kampfisk
      1 Otto

      Kommentar

      • simosaurus
        • July 2004
        • 373

        #4
        Sa affären att man inte behöver ett nitrit test!!!? Det är bland det viktigaste.
        Discus bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272524

        Kommentar

        • Amalia
          • October 2004
          • 601

          #5
          Jaa, de sa de. Men jag ska nog ta och skaffa det nu. Så att de inte blir högt nitrit igen.

          Men detta med min fisk, brukar du bli kantigt om magen av nitrit eller är de något med simblåsan? Jag ska försöka förklara hur magen ser ur. Den är lite rund och sedan går de in som en kant på båda sidorna. Så fick även den förra som dog. Sedan ligger den stilla i vattnet, och ser almänt dålig ut.
          Det bor även en annan fisk i akvariet, bör jag skilja på dom? Ifall att de skulle vara en sjukdom? Har haft i lite salt i vattnet. Finns de något jag kan göra för fisken? (förutom att köpa ett nytt akvarium)

          /Amalia
          1 Kampfisk
          1 Otto

          Kommentar

          Arbetssätt...