NÅGON SOM VET??medicinering vitaprick!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chevelle64
    • February 2004
    • 58

    NÅGON SOM VET??medicinering vitaprick!!

    Hej fick vitaprick förra måndagen på 2 av mina praktbotior o nåfra kardinaltetror. Har sedan dess behandlat dem med faunamor (fulldos) enligt instruktionerna. idag dag7 var det dags för sista dosen prickarna på botiorna har försvunnit men inte de på kardinalerna. så jag undrar ska jag verkligen göra dag 8 vattenbytet el ska jag låta dem gå några dagar till i vattnet med medicinen el ska jag börja om med en ny veckokur?

    tacksam för svar då det e första gången jag fått medicinera mina fiskar.
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    Hej
    Jag har själv använt mig av JBLs punktol och jag har inte låtit det gå så långt som 8 dagar utan det har varit borta efter 3-5 dagar. det du kan gör är ett stort vattenbyte och köra en kur till för att få bort detta, men tänk på att vitprick sjukan kan komma av stress så se över din rutiner i akvariet.
    Om du har en lokal handlare som handlar med SERAs produkter gå ner och få SERAs sjukdoshäfte det står massor i den om jus olika stadier av vitprick sjukan och andra fisk sjukdommar.
    Lycka till och God Jul & Gott Nytt År
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • nilssonnet
      • January 2004
      • 603

      #3
      Förra året fick jag vita pricken och medicinerade med Fauna mor, och det krävdes en andra medicinering för att alla skulle bli friska (bytte vatten på dag åtta). Nu har jag fått vita pricken igen och är klar med medicineringen (inne på åttonde dagen) och kommer om någon dag påbörja en ny medicinering (med Fauna mor och med vattenbyta gjort).
      Na klar!

      Kommentar

      • chevelle64
        • February 2004
        • 58

        #4
        Jo jag vet att stress kan vara en orsak till vitaprick o andra sjukdomar. Jag tror nästan att det är det i det här fallet då jag inte haft någon sjukdom sen jag startade akvariet för ca 1-1,5 år sedan. Gör inte så mycket vattenbyten ca:30% av 220l var 2a-3e vecka men har aldrig haft tillstymmelse till nitrit o fiskarna har sett friska ut. Jag har dock mycket växter o ville ha lite mer fart på dessa varvid jag började laborera med mäsk o ledde ut co2 genom ett aquael innerfilter. hade stabila ph värden o bra kh men fick aldrig mäsksatserna att hålla utan det bubblade så hela akvariet kokade om man inte lättade lite på korken i 1-2 dagar sen stendog den nästan. Det var efter några av dessa chockartade gastillsatser som vitaprick bröt ut så nu e tyvärr mäskexperimenten avslutade i väntan på bättre ekonomi så man kan skaffa ordentlig co2 styrning med ph controller så jag inte behöver riskera mina små vänners liv.

        Kommentar

        • peppito
          • December 2003
          • 1612

          #5
          Jag har använt punktol med bra resultat, men var noga med att följa instruktionerna och fullfölj hela kuren. Bara för att fiskarna inte har prickar på sig betyder det inte att allt är bra. Parasiterna kan fortfranande finnas kvar i vattnet och om man inte fullföljer medicineringen kommer de tillbaka.
          "du ångrar bara det du inte gjorde"

          Kommentar

          • perminator
            • December 2004
            • 28

            #6
            Blir vattnet blått av alla preparat för dessa sjukdomar??
            Och måste man filtrera med aktivt kol efter behandlingen??

            Kommentar

            • peppito
              • December 2003
              • 1612

              #7
              Jo vattnet blir lite roligt färgat. Tror inte att du behöver filtrera med aktivt kol. Annars står instruktioner om pumpar och så i instruktionen till medicinen
              "du ångrar bara det du inte gjorde"

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                de verksama ämnen är malkitgrönt och briljantgrön det är därför det blir "blått" eller vattnet grönt.
                Punktol säger att man skall köra kolfiltrering efter men det är bätre att byta vattnet ist mer för att ha de verksamma ämnena i vattnet, kolfilter verkar även ta verksamma bakterier men det skall jag låta vara osagt =O) men det slog ut mit akvarium rätt så bra.
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                • chevelle64
                  • February 2004
                  • 58

                  #9
                  Hello nu e de äntligen friska! jag fick köra ytterligare 1 veckokur samtidigt som jag rörde runt substratet denna gång för att komma åt de rackarna som gömt sig där.

                  Fiskarna mår bra o äter o beter sig som innan.

                  Kommentar

                  • swetrot
                    • April 2003
                    • 966

                    #10
                    Kan lägga till att vid Vita Prick så är en temperaturhöjning i karet något som gör det mer sannolikt att det skall gå bra. Minst 28 grader i karet, gärna 30, men kanske inte mer än så.

                    De flesta sjuka fiskar äter dåligt, så utfodra sparsamt och bara med "godis" så att det inte blir en massa foderrester i karet som sedan ställer till det.

                    Vita Prick har en förmåga att få fäste efter transport av fiskar (främst p.g.a. temperaturfall), eller om man laborerat mycket med vattnets egenskaper såsom pH och temperatur. CO2-experiment kan mycket väl trigga sjukdomen. (Och medicinen för att rätta till det kostar lika mycket som en rejäl grundplåt till en riktig CO2-anläggning).

                    Mediciner har en förmåga att slå ut åtminstone delar av den aktiva bakteriestammen i filter och grus. Därför är det bra om man tillsätter lite Nitrivec under och efter avslutad medicinering så man slipper nya problem orsakade av nitritspikar.

                    Har man flera kar är det enormt viktigt att man decinficerar utrustning innan den flyttas från ett kar till ett annat, t.ex. vattenslangen och håvar. (Håvar är så billigt, så det finns ingen anledning att inte ha en för varje kar). Rikligt med varmt vatten räcker bra för at decinficera. Det är få mikroorganismer som finns i akvarier och som tål en temperatur över +50 grader.

                    Kommentar

                    • jackson
                      • September 2003
                      • 1242

                      #11
                      Tänkte även skriva att temperaturen får inte vara för låg.

                      För att få CO2 att hålla längre (mäsblandning) så kör med jäst, socker, vatten, bikarbonat (bakpulver) och proteinpulver. Då lever jästen bättre istf att dö av svält. När de dör, så löses de enzymer som bryter ner sockret ur de döda jästen och ut i vattnet. Sedan produceras inte något mer av enzymerna och mäsken "dör" (fast den har ju redan dött). Proteinet gör att jästen får mat, och bikarbonaten höjer kH-värdet så att pH-värdet inte blir för högt i mäsken. Ca 10% socker i blandningen är optimalt, mer ger bara för höga alkoholhalter, så att jästen dör.

                      1 kopp socker per 2 liter vatten
                      2 teskedar proteinpulver (eller torrmjölk, ev lukt!) per 2 liter vatten
                      1 tesked bakpulver (bikarbonat) per 2 liter vatten
                      lite lagom med jäst (torrjäst fungerar)

                      När jäst klart (slutar bubbla), häll ut mäsken (utom bottensatsen, som innehåller levande jäst), och ladda igen.




                      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                      Kommentar

                      • chevelle64
                        • February 2004
                        • 58

                        #12
                        Ursprungligen skickat av swetrot

                        Vita Prick har en förmåga att få fäste efter transport av fiskar (främst p.g.a. temperaturfall), eller om man laborerat mycket med vattnets egenskaper såsom pH och temperatur. CO2-experiment kan mycket väl trigga sjukdomen. (Och medicinen för att rätta till det kostar lika mycket som en rejäl grundplåt till en riktig CO2-anläggning).
                        Swetrot vad menar du med Och medicinen för att rätta till det kostar lika mycket som en rejäl grundplåt till en riktig CO2-anläggning)?
                        medicinen faunamor ger jag 56kr för hos min lokala akvariehandlare (strax över inköpspris & inte nått med gammalt datum) vilket ju inte direkt e i närheten te nån grundplåt till co2 anläggning.


                        Ne nu får det först bli en dubbelramp så man får tillräckligt med ljus har nu bara 1*30w o reaktorer gavlar o hållare liggandes till 1sr 2*30w men behöver få lite plåt bockad. Sen när lyset e klart kan man kanske ge sig in på co2 spåret igen.

                        Kommentar

                        • Diamen
                          • January 2004
                          • 208

                          #13
                          Ursprungligen skickat av chevelle64
                          Jo jag vet att stress kan vara en orsak till vitaprick o andra sjukdomar. Jag tror nästan att det är det i det här fallet då jag inte haft någon sjukdom sen jag startade akvariet för ca 1-1,5 år sedan. Gör inte så mycket vattenbyten ca:30% av 220l var 2a-3e vecka men har aldrig haft tillstymmelse till nitrit o fiskarna har sett friska ut. Jag har dock mycket växter o ville ha lite mer fart på dessa varvid jag började laborera med mäsk o ledde ut co2 genom ett aquael innerfilter. hade stabila ph värden o bra kh men fick aldrig mäsksatserna att hålla utan det bubblade så hela akvariet kokade om man inte lättade lite på korken i 1-2 dagar sen stendog den nästan. Det var efter några av dessa chockartade gastillsatser som vitaprick bröt ut så nu e tyvärr mäskexperimenten avslutade i väntan på bättre ekonomi så man kan skaffa ordentlig co2 styrning med ph controller så jag inte behöver riskera mina små vänners liv.
                          Hej.

                          Har också kört en del med mäskblandning, men har inte haft problem med vitapircksjukan förrän jag fick hem nya fiskar, som fick prickar på en gång. Ticher du att det satte för hög sprutt från början tycker jag att du skall testa "mäskblandning med gelatin" vilket gör att jästsvamparna inte får full dos med socker från början = en lugn gäsning. Recept på detta kan du hitta på Hemsidan, http://diamen.no-ip.com fortsätt in på akvarium.
                          Med vänliga hälsningar

                          Martin, Susanne och Sebastian

                          http://diamen.no-ip.com

                          Kommentar

                          Arbetssätt...