Sugmun ur funktion :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solen
    • September 2003
    • 2997

    Sugmun ur funktion :(

    Undra bara om någon kan tänkas veta vad som felar min L-39 och om det finns ngt att göra för honom.
    Jag har flyttat honom till 10l hink med en fluval3 innerpump + aqutan.
    Sugmunnen vill inte fungera och sedan verkar det som han inte kan simma ordentligt har en tendens att hammna på rygg och blir liggande tills han blir iväg skrämd.
    275l
    0 nitrit
    7,5 ph
    vattenbyte 1ggr/v ca 40%
    rötter finns
    syrerikt vatten fluval 304 + fluval3

    Har endast ätit alger och rötter sedan inköpet för 3mån.
    Tog dock mango 3dar i rad i veckan som var, blev överlycklig men nu kan jag inte låta bli och undra om det är därför han är dålig..

    Någon med förslag
    Tänk vad fort saker kan förändras!
    Mv.Solen
    Pricken den Store !
    ~~~~
  • HazelCR

    #2
    Kanske problem med den tillbakabildade simblåsan. Isf svårt att åtgärda. Kan du inte skriva in din fråga på t.e.x. http://www.goc.se/ så kanske du kan få svar av Janne eller någon annan duktig malexpert.

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      Vilken temperatur?..
      salt i hinken?.
      gottgott mat till honom/henne (waffers el. liknande?)
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • Solen
        • September 2003
        • 2997

        #4
        Ja du Magic, temp e svårt att säga har ej någon doppvärmare till övers tyvärr så rumstemp dvs 20 grader. Har ej saltat utan endast kört aqutan. Ingen mat i hinken funderar på en rot dock.

        Tack HazelCR har lagt ut frågan på goc.se
        Pricken den Store !
        ~~~~

        Kommentar

        • Solen
          • September 2003
          • 2997

          #5
          Lite Update: Nu har malen fått en lite transportlåda som jag sänkt i stora karet plus extra syreslang samt rot och grus.
          Zoobutiken trodde att det var mangon pga tungt besprutade med växtbekämpningsmedel. Någon form av förgiftnings tillstånd,
          förhoppningsvis överlever han men svårt att veta sa han. Om jag ska mata igen rekommenderade han kravodlat då risk för förgiftning minskar avsevärt....Go`Jul
          Pricken den Store !
          ~~~~

          Kommentar

          • Solen
            • September 2003
            • 2997

            #6
            <font color="black">Ytterligare UPDATE</font id="black">

            <font color="red">Tyvärr dog </font id="red"> biggie i eftermiddag.
            Efter dagens fytt mm verkade det som han inte orkade mer blev vit flammig och fällde sedan ut alla fenor och munskägg fortfarande med öppna ögon. Var tvungen att pilla för att vara säker men han var borta å alldeles stel. Så nu får han simma i de sällsammas vatten....
            Go`Jul Solen
            Pricken den Store !
            ~~~~

            Kommentar

            Arbetssätt...