Vilka fiskar drabbas av neonsjukan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • davidvpt
    • October 2004
    • 33

    Vilka fiskar drabbas av neonsjukan?

    Skaffade ett stim på 10 kardinaltetra för ett par dagar sedan. En efter en har de gått under i vad som förmodligen är neonsjukan då de uppvisar de symptom som beskrivs i diverse trådar här.
    Jag har inte haft möjlighet att på något sätt rädda fiskarna utan tyvärr gett upp hoppet lite för dessa krabater, imorse återstod tre och de såg tyvärr inte helt friska ut.

    Min fråga är nu, vilka fiskar kan drabbas av neonsjukan? Är det bara tetror som är mottagliga eller går denna sjukdom även på andra fiskar. Och hur vet man om denna bakterie som det väl är finns kvar i akvariet? Kan man på något sätt försäkra sig om att man inte har bakterier kvar om man skulle plantera in fisk som är känslig igen?

    Jag har funderingar på att skaffa ett stim ur danio-familjen istället, kanske zebrafisk eller kardinalfisk då dessa passar bättre tillsammans med mina guramis. Är dessa fiskar känsliga för neonsjukan eller är det lugnt att plantera in dessa om ett par veckor? Jag väljer nog att lugna mig ett tag med nya fiskar så att mitt vatten har en chans att stabilisera mig. Snart blir det till att köpa lite vattentest och kolla så att mina vattenvärden inte pekar rätt åt pipan nämligen. Finns en risk för att jag har lite höga nitritvärden trots allt, även om jag använt nitrivec i samband med inplanteringen av de första fiskarna för ett par veckor sedan.

    Någon som vet nåt med om vem som drabbas av neonsjukan, hur man blir av med eventuella bakterier eller var man kan lära sig med om detta otyg?
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    #2
    Neontetror kan åka dit
    Fredrik

    Kommentar

    • maanda
      • September 2004
      • 423

      #3
      neon- och kardinaltetror tro jag..

      Kommentar

      • Shagrat
        • September 2004
        • 335

        #4
        Vet inte hur fort man vågar stoppa i nya fiskar eller så, men neonsjukan kan drabba äaven andra karpliknande fiskar och ciklider.
        Ja, jag vet att jag inte kan stava....
        Min zoon

        Kommentar

        • davidvpt
          • October 2004
          • 33

          #5
          Jo självklart är ju neontetra mottaglig, det kan man ju höra på sjukdomens namn.

          Men den går alltså även på andra artfamiljer som karpliknande (som danio räknas som) och ciklider? Hur försäkrar man sig om att det inte drabbar nya fiskar? Om det är en bakteriell sjukdom, måste den inte ha ett värddjur för att överleva eller kan det finnas i akvariet en längre tid för att sedan bryta ut när en mottaglig värd finns i närheten?

          Jag vill ju inte utsätta nya individer för detta såklart. Mina Guramis verkar inte alls ha påverkats av detta och det är ju skönt det. Skulle förresten de klara en långsam pH-sänkning till runt 5? Detta var nämligen zooaffärens tips för att utrota neonsjukan. PH:t skulle ligga på 5 i tre dagar innan det var över och då skulle man sakta men säkert höja pH igen till normala nivåer. Detta skulle alltså utrota bakterien, men stämmer detta?

          edit: ökade läsbarheten något.

          Kommentar

          Arbetssätt...