Vita pricksjukan tips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nilssonnet
    • January 2004
    • 603

    Vita pricksjukan tips

    Har fått vita pricksjukan på några påfågelciklider och undrar vad för slags medicin som går bra? Jag har tidigare medicinerat med <b>faunamor</b> och det har gått bra, men nu har jag en Black Ghost i karet som jag är rädd om. Klarar den medicineringen med full dos, halv dos eller jag bör köpa annan medicin? Alternativt separera den (jag blir glad om jag slipper detta)?
    Na klar!
  • Dadus
    • October 2004
    • 19

    #2
    Har Protozin som jag använder från Waterlife tror jag märket heter, funkar utmärkt och efter två dagar är "prickarna" borta!
    Har praktbotior i karet som annars är känsliga men de klarade av full dos.
    Black ghost är likaså fisk utan fjäll?
    Tror mer man bör akta sig då man har elefantfisk men detta bör nog gå bra...
    Bluppp bloooppp

    Kommentar

    • nilssonnet
      • January 2004
      • 603

      #3
      En bekant till mig hade ihjäl sin Black Ghost när han medicinerade mot vita pricken, så jag vill helst inte att samma sak ska hända med min Black Ghost. Du skulle inte kunna ta reda på vad medicinen innehåller om du fortfarande har kvar förpackningen?
      Na klar!

      Kommentar

      • chriss
        • October 2004
        • 34

        #4
        Det står "Do not use when rays or momyrids are present" och "Do not use when mormyrids (i.e. Elephant Nose, Dolphin Fish), Sturgeon and Sterlets are present. "
        på deras sida om det hjälper dig något.

        http://www.waterlife.co.uk/waterlife/protozin.htm

        Kommentar

        • nilssonnet
          • January 2004
          • 603

          #5
          I innehållsförpackningen till faunamor står det bara att dosen kan dubblas om inte känsliga malar finns i karet, annars står det bara varning om ryggradslösa djur (sniglar, anemoner och musslor).
          Na klar!

          Kommentar

          • nilssonnet
            • January 2004
            • 603

            #6
            Nåja, har tillsatt lite mindre än halv dos, tillsatt lite salt (0.2%) och satt lite mer sprutt på doppvärmaren och än har ingen fisk gått och dött.
            Följdfråga: Om nu medicinen är giftig för Black Ghosten, hur lång tid tar det innan den simmar med buken uppåt?
            Na klar!

            Kommentar

            • covenant
              • April 2004
              • 84

              #7
              När jag fick vita pricksjukan så överlevde alla fiskar efter jag tillsatte medicinen. jag använde TetraMedica ContraIck Konzentrat.

              Kommentar

              • Cujo
                • December 2004
                • 54

                #8
                Har precis fått Vita prick i ett nyinrett kar, tror det var stress som orsakade det. eller Kan det vara temperatur? Har Neontetror , Scalar, svärdbärare, gurami, khuliål.

                Använder nu Protozin fr Waterlife, det har fungerat utmärkt tidigare, dessutom innheåller den inga skadliga grejor så man behöve rinte byta vatten efteråt heller. Den är klart bra.
                Har tagit bort kolfiltret så länge.
                men jag rekommenderrar protozin, eftersom hdet har fungerat förut. få¨r se om det funkar nu....

                Kommentar

                • nilssonnet
                  • January 2004
                  • 603

                  #9
                  Enligt min bekant var det med protozin han hade ihjäl sin stora Black Ghost.
                  Na klar!

                  Kommentar

                  • tommpa
                    • October 2003
                    • 69

                    #10
                    Min black ghost dog för 3 dagar sen när jag medicinerade... kommer tyvärr inte ihåg vad medicinen hette... Doserade för allvarligt sjuka fiskar. Känns trist, den hade växt till sej bra, hade den ett år.
                    Kröken - det enda raka!

                    Kommentar

                    • peterhaack
                      • November 2004
                      • 1752

                      #11
                      Jag har förvisso ingen Black Ghost så mitt tips e kanske värdelöst men jag använder mig av JBLs produkter och mot vita pricksjukan använder jag mig av PUNKTOL de aktiva ämnen i vitaprick medecin är ju MALAKITGRÖN o BRILJANTGRÖNT, då jag medicinerade mina fiskar så hade det gått så långt att alla fiskar hade fått det även malarna så jag tog en chansning och ag doserade tre dubbel dos och det blev vacker grönt i hela akvariet, men efter två dgar levde alla fiskar och de hade ytters lite kvar så jag väntade en dag til och jag gjorde 30% vatten byte och gav dem en vanlig dos till efter 2 dagar var alla fri från vita prick och alla levde och idag 1.5 månad senare e hela karet fyllt med yngel av 4 sorters fiskar så ett tips är hör om JBLs PUNKTOL kan vara ngt för din Black Ghost.

                      GOT NYTT!!!!
                      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                      Kommentar

                      • nilssonnet
                        • January 2004
                        • 603

                        #12
                        tommpa: Surt värre.

                        peterhaack: Har läst på nån hemsida att med malakitgrön finns det en risk att fjällösa fiskar som Black Ghost så jag tror jag nöjer mig med fauna mor, som jag vet fungerar nu.
                        Na klar!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...