1 cm långa, röda maskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katarina S
    • August 2003
    • 32

    1 cm långa, röda maskar

    Hej!

    Har nyss klippt upp en guppyhona som dött under natten.
    Hon skulle föda vilken dag som helst och hade en hel del yngel i magen. Vid tarmarna upptäckte jag 3 röda maskar som var 1 cm långa.
    Inser nu att övriga fiskar också bör lida av dessa snyltgäster och undrar över vad jag ska medicinera med?
    Inga fiskar har några yttre symtom på att något skulle vara fel .Alla äter bra.

    mvh Katarina
  • cecilia
    • January 2003
    • 754

    #2
    Om du är säker på att fisken inte har ätit röda mygglarver kan det röra sig om Camallanus:

    http://hem.passagen.se/mikeno/icam.htm

    Mvh Cecilia

    Kommentar

    • Katarina S
      • August 2003
      • 32

      #3
      Ja, det kändes ju obehagligt igen! Sitter nu och försöker läsa igenom om hur jag ska gå tillväga med behandlingen. Vad jag kan förstå så de fiskar som jag misstänker är angripna bör jag ta bort, de fiskar som är kvar går att behandla och det ska inte angripa icke levandefödande. Ska läsa vidare och hoppas att jag kan få tag på medicin. Vet du något om hur länge maskarna kan överleva i ett tomt akvarium? Honan som dog gick i ett litet "BB" som ensam fisk sedan några dagar. Tänkte att det får stå i karantän några veckor nu.
      Tack snälla du för ditt snabba svar!

      Katarina

      Kommentar

      • cecilia
        • January 2003
        • 754

        #4
        Jag vet inte hur länge maskarna överlever utan värd, men deras ägg finns i bottensubstratet så det är förmodligen bäst att tömma & sterilisera akvariet.
        Flubenol tycks vara ganska svårt att få tag på, men om du söker på "camallanus" här på forumet så hittar du inlägg (iofs ganska gamla) från en person som verkar villig att dela med sig! Ett annat alternativ kan kanske vara att kontakta SVA för mer information:

        http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=151

        Lycka till!

        Kommentar

        • Tommy K
          • August 2002
          • 134

          #5
          Flubenol 5% i pulver kan jag hjälpa till med. Jag hade problem med Camallanus för några år sedan, preparatet var krångligt att få tag i, men hjälpte effektivt. Flubenol i tablettform är återigen tillgängligt på apoteket, men smaktillsatser m m gör dem mindre lämpliga. Maila om du behöver hjälp.
          MVH Tommy K

          Kommentar

          • Katarina S
            • August 2003
            • 32

            #6
            Hej!

            Tack för era snabba svar!

            Det är bara att inse att man inte har fått in någon liten rar rackare i akvariet...!

            Får se det här som att man blir en erfarenhet rikare!

            Mvh Katarina

            Kommentar

            Arbetssätt...