Kliande fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Drakulla
    • July 2004
    • 403

    Kliande fiskar

    Har upptäckt att malarna i ena akvariet har börjat klia sig mot botten och stenar. Även i det större akvariet har mina Golden snärtat till sig mot blad, stenar m.m.
    Är det parasiter? Räcker det isf att tillsätta Ektozon som jag köpte igår? Hur blir det parasiter och är det farligt? Försvinner dom efter behandling med Ektozon? Räcker det att jag blandar ut i lite vatten och häller i akvariet eller måste jag plocka ur drabbade fiskar och behandla dom för sig? Ska man göra detta varje dag, hur länge då?

    Mina Platys är ganska mycket vid ytan och andas. Nitrit finns inte. Är det taskigt med syre i vattnet? Hur tillsätter jag bäst syre isf?

    mvh Drakulla
    mvh Drakulla

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876
  • mgrant
    • July 2003
    • 475

    #2
    Det låter precis som nitrit, jag hade inte litat på testerna. Gör vattenbyten oftare och mata mindre, det är mitt råd.
    Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
    Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

    Kommentar

    • Rödbettan
      • April 2004
      • 47

      #3
      Ektozon hjälper fiskarnas eget försvar mot olika sjukdomar. Friska fiskar blir inte lika lätt smittade och sjuka fiskar får lite hjälp på traven. Dock inte sagt att de blir friska bara med hjälp av saltet. Ta dig lite tid att studera dina fiskar för att se om du kan hitta några andra symptom på sjukdom.

      Det troligaste är nog som mgrant säger, att dina tester visar fel och du har för mycket nitrit.
      Syre kan mig veterligen bara tillsättas med en pump/filter eller genom vattenbyten.
      /Jenny

      Kommentar

      • Drakulla
        • July 2004
        • 403

        #4
        Det är ingen Nitrit i karen. Har mätt båda karen. Dessutom bytte jag vatten igår i det största. Och några ciklider kliade sig där i. Jag tror inte testerna visar fel. Har haft nitrirtoppar i början vid uppstarten och då visade testen på höga värden.

        Kan det inte vara parasiter då? Nån som vet?

        mvh Drakulla
        mvh Drakulla

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

        Kommentar

        • mgrant
          • July 2003
          • 475

          #5
          Använder du teststickor eller dropptester?
          Hur ofta och hur mycket vatten byter du?
          Hur länge har akvariet varit igång?
          Hur ofta matar du?
          Vilken typ av filter har du?
          Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
          Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

          Kommentar

          • nilvert
            • December 2004
            • 64

            #6
            Det skulle väl kunna vara ett ph fall du har fått. Fiskarna kliar väl sig gärna om ph:t inte matchar deras slemhinnor. Syrebristen kan också ha med detta att göra. Har du något att testa ph med?
            Tanganyika 200L under uppstart, se bilder:
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=313188
            nilshenr@student.chalmers.se

            Kommentar

            • Drakulla
              • July 2004
              • 403

              #7
              Frågor: Använder du teststickor eller dropptester?
              Hur ofta och hur mycket vatten byter du?
              Hur länge har akvariet varit igång?
              Hur ofta matar du?
              Vilken typ av filter har du?


              Svar:
              Jag har Seras dropptester, köpt i augusti. Har både Nitritest och PH test. Ph värdet ligger stadigt mellan 7,5-8
              Byter vatten 1g/v. I det lilla 30-50%. I det större 30%
              Startade upp bägge i augusti.
              Matar lite 2ggr/dan. Med flingor, maltabletter, ibland ärtor och artemia.
              Har ett Fluval 2plus innerfilter i det lilla och ett Fluval 3 i det större. Bägge slammar igen ganska fort, så jag måste krama ut filtret varje vecka. Använder först lite vanligt ljummet vatten och sen i akvarievatten i skål.

              Funderar också på att köpa syretabletter eller luftpump. Det går ej att rikta utblåset uppåt mot ytan. Har utblåset ca 1 cm under vattenytan.

              Säljaren i affären trodde iaf att det var parasiter.. Men jag kollar hellre läget här på Zoopet.

              mvh Drakulla
              mvh Drakulla

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

              Kommentar

              • mgrant
                • July 2003
                • 475

                #8
                Allt låter ju bra, förutom filtreringen och matningen. Jag skulle tro att en av anledningarna till att ditt filter slammar igen fort är att du matar för mycket. Dra ner det till max en gång per dag. Detta är ett vanligt nybörjarfel att man tror att fiskarna kommer att svälta ihjäl bara för att de inte får mat på några dagar. Risken att fiskarna svälter är betydligt mycket mindre än att du matar för mycket. Om detta inte hjälper dvs att du även efter nerdragning på maten måste tvätta filtrer varje vecka. Så är det hög tid att börja grunna på vad du ska köp för filter, för det du har klarar tydligen inte att fixa jobbet. Det är inte helt omöjligt att dina dåliga filter har skapat en situation där du dragit på dig parasiter i akvariet, dessa går säkert att bli kvitt men jag tycker du ska ta dig en funderar på hur du ska förebygga så att problemet inte uppstår igen.
                Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
                Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

                Kommentar

                Arbetssätt...