Böld på mal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nilssonnet
    • January 2004
    • 603

    Böld på mal

    Har en pleco som för något år sedan fick en böld strax bakom huvudet som växte och växte och till slut sprack den, sen "urholkades" den mer och mer tills bölden såg ut som en vulkan. Malen såg ut att må förhållandevis bra, åt och betedde sig som vanligt. Efter någon vecka började hålet i bölden växa igen och till slut såg det bara ut som bula på den (bölden hade samma färg som resten av fisken).

    Nu har malen gått några veckor hos en bekant (har bytat akvarium) så jag har inte sett den förrän igår när jag hämtade hem den igen och då såg jag att bölden har börjat växa igen, "huden" har spruckit runt om bölden och den ser ut att vara på väg att spricka igen.
    Jag har några bilder på malen och bölden, tyvärr är dom inte så bra (tagen med mobilkamera) men det syns lite iaf.

    http://teknologer.ktek.lth.se/~k04msn/mal/

    Någon som har något tips på hur jag kan bota bölden, fungerar det med att bada malen i aqua furan eller något annat som fungerar?
    Na klar!
  • Dr. Strange
    • March 2003
    • 995

    #2
    Jag ser inte bölden du menar, men jag har vid något tillfälle tagit upp fiskar och skurit/skrapat ur sår som vägrat läka.

    Sen har jag blandat salt med lite vatten och tvättat med, sen har fisken blivit bra på ett par dagar.

    Det är kanske inte det trevligaste man gör, men det sysns inte på fiskarna jag har efter att det har läkt, nån annan kanske har något trevligare förslag......

    //Marcus
    " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

    Kommentar

    • Shagrat
      • September 2004
      • 335

      #3
      Ser inte bölden? Den var ju enorm!
      Ja, jag vet att jag inte kan stava....
      Min zoon

      Kommentar

      • Dr. Strange
        • March 2003
        • 995

        #4
        Det är alltså den rosafärgade saken, skär bort den och karva lite ljupare med, sen behandlar du
        " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

        Kommentar

        • nilssonnet
          • January 2004
          • 603

          #5
          Alltså, jag vet inte om jag är så jättesugen på att skära bort den... inget annat tips (förutom saltpensling)?
          Na klar!

          Kommentar

          • Dr. Strange
            • March 2003
            • 995

            #6
            jag tror du blir tvungen operera om du ska få bort den. det finns roligare att göra.......

            Vira in den i en handuk och börja skära, sen skrapar du i såret så det blöder lite, sen tvättar du med saltlösning och sen kan du tillsätta lite svamp medecin.
            " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

            Kommentar

            • nilssonnet
              • January 2004
              • 603

              #7
              Okej... akvarastiken har nått nya höjder. :o/
              Hur vass kniv behövs för att skära i plecon, behöver jag en skalpell eller det går med en vass kökskniv?
              Vad finns det för bra svampmedicin och hur stark ska saltlösningen vara?
              Na klar!

              Kommentar

              • Dr. Strange
                • March 2003
                • 995

                #8
                Ju vassare kniv desto bättre, en liten pappers kniv med brytblad eller en mattläggar kniv funkar, korta blar är att föredra.

                jag vet inte hur stark saltlösning jag gjorde, jag blandade bara salt i ett glas vatten, på frågan vilken medecin du ska använda vet jag inte, jag skulle gissa på at nåt mot bakterier är bra.

                är det svamp så borde det synas, jag tror inte på svamp.

                Möjligtvis parasiter, men bakterier är mest troligt eftersom dom hämmar läkeförmågan och kan hålla ett sår öppet länge.

                //Marcus
                " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                Kommentar

                • Dr. Strange
                  • March 2003
                  • 995

                  #9
                  Kom bara ihåg att vira in den i en handuk eller nåt så du inte sticker dig, sen kan det vara bra att ha en "sköterska" bredvid som kan hjälpa till, typ hålla fast malen medans du opererar.

                  efter du är klar kan du släppa ner den i en hink med vatten och lite salt i och låta den vara där ett tag, alternativt om du har ett litet kar med pump som den kan få vara i medans den läker.

                  Jag lät min vara i vatten med lite salt i ca nån timme innan den fick fara tillbaka till karet den kom från.

                  men det beror lite på hur tåliga fiskarna är, den jag opererade är väldigt tålig.
                  " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                  Kommentar

                  • firejackan
                    • August 2004
                    • 616

                    #10
                    låter som misshandel nästan men det är för malens bästa.

                    Kommentar

                    • boffe
                      • July 2004
                      • 7

                      #11
                      Skär inte i din stackars fisk!
                      :0)
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=288348

                      Kommentar

                      • Alexander Ylipää
                        • May 2003
                        • 1831

                        #12
                        Ursprungligen skickat av boffe
                        Skär inte i din stackars fisk!
                        :0)
                        ????
                        Har du ngt annat förslag?
                        Med vänlig hälsning
                        Alexander

                        Kommentar

                        • Nils Holmström
                          • November 2004
                          • 2195

                          #13
                          en skalpell hade nog varit att föredra, om du vill att det ska gå så smärtfritt som möjligt för både dig och firren. om du känner för't kan du ju koka bladet innan så du inte får en massa utanför-akvarie-bakterier i såret.
                          en skalpell kostar inte många tior, så det kan det nog vara värt, då får bättre precision också.

                          men, frågan du måste ställa dig är om lidandet som firren utsätts för står i proportion till möjligheterna att det yckats, annars kanske avlivning medest halshuggning är att föredra.
                          222 liter Malawi

                          Kommentar

                          • nilssonnet
                            • January 2004
                            • 603

                            #14
                            Avliva den vill jag inte, då den inte lider av den, och den har ju faktiskt klarat av att läka bölden och leva efter det, men det är mest för det estetiska (för min del), mår smått illa av det. :o)

                            Var kan man köpa skalpeller, har dom det på Apoteket?
                            Na klar!

                            Kommentar

                            • Nils Holmström
                              • November 2004
                              • 2195

                              #15
                              hobbyaffärer skulle jag tippa på.
                              222 liter Malawi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...