Vad kan det vara?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rödbettan
    • April 2004
    • 47

    Vad kan det vara?

    Idag fick jag syn på något underligt på en rot i mitt kar. Ett antal små rosa "prickar" ca 0,2 millimeter stora (knappt synbara för ögat alltså). Först trodde jag att det kunde vara skräp eller saltkorn eller vad som helst, men när jag suttit ett tag insåg jag att några av prickarna hade flyttat på sig.
    Då jag sedan en månad tillbaka haft en ensam fisk med okänd sjukdom i karet undrar jag förstås om det bara är ett sammanträffande.

    Vad kan det vara?
    /Jenny
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    Nykläckta snäckbarn av posthornssnäcka stämmer in på beskrivningnen: Rosa, 0,2 mm stora och rör sig långsamt.

    Kommentar

    • Rödbettan
      • April 2004
      • 47

      #3
      Jag har iofs aldrig haft några snäckor i mitt kar, men det finns en mikroskopisk chans, så...

      Jag har nyligen medicinerat i karet mot både vitaprick, oodinium, bakterieangrepp + haft i en hel del salt, så jag vet faktiskt inte vad som har kunnat överleva den behandlingen (utom den stackars fisken).

      Synd att de är så små att jag inte ens kan se om de har ben!
      /Jenny

      Kommentar

      • Rödbettan
        • April 2004
        • 47

        #4
        Har funderat på det här med olika kryp i akvariet och hur man förhindrar dem från att "smitta" från kar till kar.

        Vad man kan ha i sitt kar är:
        Snäckor
        Virus
        Bakterier
        Parasiter
        Flagellater
        Svamp

        De metoder som finns (utöver mediciner och bekämpningsmedel) är:
        Hett vatten (ca 60 grader, från kranen)
        Kokande vatten
        Salt
        Uttorkning
        Mörkläggning
        Karantän

        Så vilka metoder funkar på vad? Säg t.ex. att jag vill desinficera en håv från ett kar med vita-prick eller en växt från ett kar med sniglar. Någon som orkar bygga ett schema?
        /Jenny

        Kommentar

        Arbetssätt...