Är det något fel på mig??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rindberg
    • March 2004
    • 196

    #16
    Ursprungligen skickat av LadyTiera
    vattenverket ger inte ett exact värde, värdet i karet är inte detsamma som i vattenverket pga rör, stenar, rötter osv. det vardet man får från sitt vattenverk
    Nä det är sant. Men om man inte vet sitt utgångsläge är det ofta svårt att agera rätt. Sen tror jag att rötter inte påverkar ph så mycket att det gör någon större skilnad, stenar gör det defenitivt inte och vilka rör som skulle kunne göra det förstår jag inte riktigt.

    Och eftersom Ewa har bytt mer än hälften varanan dag så tvivlar jag på att den rott som hon eventuellt har skulle kunna göra någon mätbar skillnad.
    Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
    Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

    Kommentar

    • LadyTiera
      • November 2004
      • 151

      #17
      kopparör kan påverka, kalkstenar kan påverka osv ia ll oändlighet
      112l;snäcklekare+zebrafiskar
      pansarmalar
      80liters;purpurhuvudbarb+överbliven fisk.
      30l:liten ancistrus, 3 guppy, 12 neontetror

      http://ladytiera.blogspot.com/

      Kommentar

      • rindberg
        • March 2004
        • 196

        #18
        Ursprungligen skickat av LadyTiera
        kopparör kan påverka, kalkstenar kan påverka osv ia ll oändlighet
        Kopparrör har man normalt sett inte i ett akvarium!?

        Ja kalkstenar har du rätt i att dom påverkar vattnet. Jag vet dock inte hur dom påverkar ph. Jag tänkte faktiskt bara på vanliga stenar.

        Men det är fortfarande så att det är bra att veta vilket ph som man har i vattnet som kommer ut kranen! Och skulle det nu vara så att det finns en bit kopparrör och/eller en bit kalksten som skulle påverka ph värdet så är det i alla fall så att det stora mängden vatten som bytts varannan dag så den förändringen borde vara ganska liten!
        Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
        Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

        Kommentar

        • rindberg
          • March 2004
          • 196

          #19
          Vatten är livsmedel! (kallvatten) Vattenvärdena får inte ändra så mycket från vattenverkt till konsumenten!

          Och jag tvivlar på att Ewa mer exakta mätmetoder än vattenverket.
          Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
          Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

          Kommentar

          • LadyTiera
            • November 2004
            • 151

            #20
            jag syftar på kopparör i fastigheten, och stickor är inte så bra som dropptester utan rent skräp enligt mig iaf.
            112l;snäcklekare+zebrafiskar
            pansarmalar
            80liters;purpurhuvudbarb+överbliven fisk.
            30l:liten ancistrus, 3 guppy, 12 neontetror

            http://ladytiera.blogspot.com/

            Kommentar

            • rindberg
              • March 2004
              • 196

              #21
              Ursprungligen skickat av LadyTiera
              jag syftar på kopparör i fastigheten, och stickor är inte så bra som dropptester utan rent skräp enligt mig iaf.
              Ja jag förstog faktiskt att det var kopparrören i huset du syftade på, men som sagt vatten är livsmedel och får därför inte förändras så mycket.

              Nä exakt! stickor är inte bra därför ska man kontakta vattenverket för att få ett värde så man vet sin utgångspunkt. Sen är det ju som du säger att det är ph värdet i akvariumet som är det intresanta i slutändan. Vad man har för ph i akvariet är ju direkt beroenda av vilket ph man får från vattenverket därför är det intresant att veta.
              Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
              Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

              Kommentar

              • dinajel
                • November 2004
                • 606

                #22
                Nej, precis. Vattenvärdena ändras inte mycket alls. Enligt Stockholm Vatten (som jag skrev i en annan tråd) så ändrades pH-värdet mellan vattenverket och min lägenhet med max 0,2. Utgångsvärdet var 8,5 och hos mej (typ 1,5 mil längre bort) var det mellan 8,3 och 8,4. Låter man vattnet stå upptappat under en längre tid så kan pH droppa till 8,1. Men som sagt, inga stora skillnader.
                Bilder på mina akvarier.

                Kommentar

                • cecilia
                  • January 2003
                  • 754

                  #23
                  Eva: Du har VÄLDIGT mycket fisk i ett nystartat akvarium. Jag tror att orsaken till dina problem finns där, snarare än i vattenvärdena (som för övrigt är utmärkta för guppies och mollies och brukar fungera för kampfisk och neontetror också, om man inte ska odla dem). Tänk på vad som händer när skolorna startar efter juluppehållet: alla barn blir förkylda! Samma sak med ett nytt akvarium.
                  Det bästa du kan göra just nu är förmodligen att ta det lugnt: Om du är osäker på dina teststickor, strunta i dem och titta på hur dina fiskar mår istället. Byt vatten en gång i veckan om de mår bra(tänk på temperaturen, stora temperaturskillnader stressar fiskar)och låt bakterierna få en chans att etablera sig. Ersätt inte ev. döda fiskar med nya, utan se vilka som klarar sig och vilka som inte gör det. Akvarister lyckas olika bra med olika fiskar.
                  Mvh Cecilia

                  Kommentar

                  • Wrongprincess
                    • July 2002
                    • 186

                    #24
                    Vilken temperatur? En del sjukdomar som till exempel vita prick kan blossa upp pga nedkylning... alltså för kallt. Om fiskarna är sjuka så höj tempen och salta. Byt inte fullt så mycket vatten per gång. Bättre ofta men lite. Alltså trappa ner delvattenbytena. Det kan vara svårt att avstå vattenbyte en hel vecka pga disigheten. Så byt ca 2-5 liter varannan dag och trappa ner till 10-20% en gång i veckan. Lycka till!
                    /En discustoka!

                    Kommentar

                    • ewaadel
                      • November 2004
                      • 52

                      #25
                      Oj då vilken diskussion här varit medan jag har stirrat in i akvariet!!!
                      Det är 27 grader i mitt vatten.
                      I dag har jag köpt en rot som ligger i en hink med vatten fortfarande.
                      Har även köpt en fiskmedicin från Tetra som vattnet blir alldeles grönt av!! Jag har också köpt dropptest för att kolla nitriten, ingen nitrit.
                      PH på vattnet här är 8,4, så det kanske blir bra att stoppa ner roten och få ner det något.
                      I morse hade jag fem kardinaltetror kvar av 8!
                      När ni nämner saltet så har jag haft i ca en tesked vid alla mina vatten byten och tänkte att det kanske var därför som vattnet är vitgrumligt?
                      Senaste gången hade jag alltså inte i något salt för jag tänkte att där redan var så mycket.
                      Ewa

                      Kommentar

                      • ewaadel
                        • November 2004
                        • 52

                        #26
                        Har nu bara två kardinaltetror kvar av 8!!!
                        Vissa tror att det kan vara kampfisken, men jag har alldrig sett honom jaga dem.
                        Dessutom rekommenderar vissa att ha en kampfisk ihop med kardinal tetror.
                        Jag har även dundermedicin i karet, men tetrorna dör ändå.
                        Mina två räkor då, kan det vara dom? Tetrorna är ännu inte fullvuxna.
                        Var tillbaka till zoo där jag köpte dom några dar efter, inga av deras tetror så skadade ut.
                        Vad kan det här bero på??????????????????????????????????????
                        Ewa

                        Kommentar

                        • LadyTiera
                          • November 2004
                          • 151

                          #27
                          såg inte att du hade räkor i, men ja, en vän till migs fiskar vart uppätna av deras räka, inte alls omöjligt att du har syndarna där.
                          112l;snäcklekare+zebrafiskar
                          pansarmalar
                          80liters;purpurhuvudbarb+överbliven fisk.
                          30l:liten ancistrus, 3 guppy, 12 neontetror

                          http://ladytiera.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • rindberg
                            • March 2004
                            • 196

                            #28
                            Om du inte har nå nitrit och kampfisken inte verkar attakera dom så skulle jag tro att det är ditt ph som är boven i dramat.

                            Kardinaltetror ska ha max 7 i ph enligt arbetsbeskrivningen här. Vet inte men kan tänka mig att dom inte tåll ditt höga ph värde.

                            Det är bara en gissning men jag tror du skulle få hälsosammare fiskar om du sänkte ph till ca 7. Jag vet inte hur stor skillnad en rot gör till ph, men jag tror inte att en rot säker ph med 1,4!
                            Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
                            Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

                            Kommentar

                            • LadyTiera
                              • November 2004
                              • 151

                              #29
                              håller med rindberg här, du kan ha torv i filtret för att sänka ph med.
                              112l;snäcklekare+zebrafiskar
                              pansarmalar
                              80liters;purpurhuvudbarb+överbliven fisk.
                              30l:liten ancistrus, 3 guppy, 12 neontetror

                              http://ladytiera.blogspot.com/

                              Kommentar

                              • rindberg
                                • March 2004
                                • 196

                                #30
                                Om dina vattenvärden stämmer, HK 6-10, ph 8,4 så har du nästan ingen Co2 (koldioxid) i ditt vatten. Har du några växter? Dom behöver Co2 för att växa. Det fina i kråksången är att om du tillsätter Co2 kommer inte bara dina växter må bättre utan du kommer även sänka ditt ph!

                                Det LadyTiera föreslog kanske är enklare och stabilare men du får inte någon höjning av Co2-halten som växterna skulle må bra av. Det är lite pyssel med Co2 och man får vara försiktigt med det så man inte får förstora ph svängningar. Kan inte säga nått om torvfiltrering eftersom jag inte har någon kunskap alls på det området.

                                Edit: Vet du LadyTiera hur mycket man kan sänka ph med torv? Har själv lite högt ph (inte tillräklig Co2 anläggning)
                                Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
                                Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

                                Kommentar

                                Arbetssätt...