Är det svamp???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tintin
    • December 2004
    • 2

    Är det svamp???

    Hej!

    Är nybörjare med akvarium. Köpte ett 150 liters akvarium för en vecka sedan. Några fiskar följde med när jag köpte det. Bland annat en svärdbärare... tror jag. Denna svärdbärare var ganska rund när jag fick den och igår trodde jag att den skulle ha yngel. Har ingen aning om hur proceduren är när de ska ha yngel. Men läste mig till lite på nätet att de var levandefödare osv. Dock blev det inga yngel. Utan det jag trodde var på väg ut blev något annat. Den har liksom fått en rund boll vid baken, som nu på ett dygn har blivit luden och vit. Är som sagt gröngöling när det gäller fiskar och allt som hör därtill. Undrar om det är någon som vet. Kan det vara svamp eller vad tusan kan det vara. Känns lite tråkigt att avliva den om jag inte måste. Men tänk om den smittar dom andra fiskarna? Har den nu i en födkasse för jag trodde den skulle "yngla". Vet inte om jag ska medicinera den heller för jag vet inte vad den har för sjukdom. Jättesvårt..... Kanske lika bra att ta bort den helt innan den smittar de andra fiskarna.

    Tacksam för alla svar
  • Serengeti
    • July 2004
    • 25

    #2
    Hej

    Tråkigt med sjukdom direkt när du börjar med en ny hobby. Men ge inte upp, för det verkar vara svamp och det går att bota med medicin. Så här står det på Zoopet om svamp:

    "<b>Symptom:</b> Drabbar ofta fiskar som skadats fysiskt eller är i dålig kondition. Angripna fiskar får bomullsliknande (som blir mörkare och mörkare) beläggningar eller utväxter på kroppen. Ej speciellt smittsamt, sjuka fiskar kan plockas upp och medicineras i karantänsakvarium.
    <b>Åtgärd:</b> Det finns mycket effektiva mediciner i akvarieaffärerna. Höj temperaturen något och tillsätt grovsalt."

    Så det finns hopp för din svärdbärare. Dock är svampen symptom för något annat, kanske ett sår. Förhoppningsvis läker det när svampen väl är botad. Jag föreslår ett besök på närmsta zoo för inköp av medicin så kanske din firre överlever. Lycka till.

    Mvh Kicki M

    Kommentar

    • Tintin
      • December 2004
      • 2

      #3
      Hej igen.

      Tack för svaret. "Hoppas" det är svamp och inte något annant, i och med att det inte är särkilt smittsamt. Har nu satt min lille firre i ett 10 liters akvarium där den har fått protozin. Hoppas det ska hjälpa den, för nu är den inte allt för aktiv utan håller sig mest still i ett hörn med sin bomullsliknande boll under magen.
      Tack än en gång för svaret.... Det inte lätt att vara gröngöling på akvarium.

      Kommentar

      • jolon
        • December 2002
        • 1075

        #4
        är det någon som vet hur botior påverkas av salt? En av mina khuliis har liknade symtom
        My internet should be readonly.

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Har en känsla av att det inte gör något att svaret är lite sent.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          Arbetssätt...