spröda fenor o dålig växtlighet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jenny_A
    • May 2003
    • 60

    spröda fenor o dålig växtlighet

    Jag har märkt av att fenorna i allmänhet är mkt spröda och går i sönder titt som tätt i kar 1. Det gäller bla annat på guppy och platy.
    Det skall väl också nämnas att det har blivit värre sedan tre prinsessor flyttat in. Dagtid ser jag inte att prinsessorna bryr sig så värst om de andra fiskarna men det är jobbigt att behöva hålla tummarna för dem på morgonen när karet tänds...
    Vad kan det vara?

    Vad det gäller växtligheten så har jag verkligen tröttnat på att stoppa ner växter i kar nr: 2. Jag är beredd att ta till alla medel för att få ordning på tråkigheterna. Jag gör vad ni säger bara någon kan HJÄLPA mig!?
    Mvh Jenny
    frågar man ingenting får man heller ingenting veta...
  • Hasse H
    • August 2004
    • 2111

    #2
    Vad gäller växterna, vad är problemet?
    mvh Hasse
    Det man inte vet, har man ingen aning om.

    Kommentar

    • jackson
      • September 2003
      • 1242

      #3
      Troligen för lite CO2 och gödning. Prova TMG med KNO3 och KH2PO4. För CO2, leta reda på en DIY-beskrivning på hur man gör CO2 från en mäskblandning. Det är en billig början. Men är man seriös (och har runt 1500 kr över) så är CO2-gasflaska det bästa alternativet.

      Se http://www.djurportalen.nu/forum.php?go=visanod&id=14&id2=391&site=1&anchor=4 7060

      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

      Kommentar

      • Jenny_A
        • May 2003
        • 60

        #4
        Jag har ändå provat byte av lysrör, olika sorters växtgödning( dock inte den ni nämde), Har ävenen gastub med co2, märke "tetra" vilken jag kom över billigt. Tycker inte att den gör någonting....

        kan det bero på mitt kommunala vatten? Det är ganska mjukt har jag för mig. Vilken hårdhet på vattnet vill man helst ha för växternas skull? eller spelar det inte så stor roll?
        Jag har hittat ganska bra bild och beskrivning på CO2 "apparat". Kan jag ha den igång hela tiden? skall den stängas av på natten? Hur mycket stör det om vatten cirkulationen är igång? Vilka andra värden berörs när jag kör igång med CO2?

        Vad det gäller KNO3 och KH2PO4 vad gör de för nytta??
        Många tokiga frågor.....

        frågar man ingenting får man heller ingenting veta...

        Kommentar

        Arbetssätt...