tappade lampan i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bubblegirl
    • November 2004
    • 1

    tappade lampan i akvariet

    I förrgår så gjorde jag rent i mitt akvarium som är på ca:30 liter. Eftersom jag har haft snäckor i akvariet (Som jag inte ville ha kvar) så fick jag tipset att jag skulle koka all sten och övrigt som går att koka, så det gjorde jag. Igår så upptäckte jag att det var lite grumligt i akvariet... men bara lite, det ser ut som det är "soldis" i det. Jag bestämde mig då för att byta vattnet igen för att se om det blev någon förbättring, men efter en stund var det samma igen.
    Klumpig som jag är så råkade jag tappa i lampan som är ovanför akvariet och det blev kortslutning. Ingen av fiskarna verkade ha tagit skada när jag sen gick och lade mig.

    När jag vaknade på morgonen var 7 vinkeltetror döda och under dagen har fler visat sig dåliga och har varit tvungen att avliva dom. Jag har även en mal och 3 platy och en ballong molly och de mår för övrigt bra och äter och ser pigga ut. Men vad är det som har hänt med mitt vatten...? det har aldrig blivit så förut och jag har gjort samma sak när jag har bytt förut. Är det någon som kan ge mig något tips på vad jag kan göra?
    Tack
    bubblegirl
  • Labeth
    • September 2004
    • 533

    #2
    Kan finnas flera olika förklaringar eller flera tillsammans ...
    1) En trolig är att när du kokade alla dina stenar i karet så dödade en massa bakterier som bröt ner nitrit(gift) till nitrat(kvävedel i växtnäring)...

    2) En annan är att det fanns något i lampan/soklarna som inte var nyttigt för karet eller att det blev en elektrolys som skapade giftiga saker när det blev kortslutning...

    3) Stress av allt du gjorde med karet

    4) Lampan ökade temperaturen i karet med flera grader och fiskarna fick värmeslag...

    5) Ta och välj flera av dessa och kombinera och du har ett mycket troligt senario ... när man har ett så här litet kar har man inga marginalen om du får i 0,03 gram av ett giftigt ämne kan det vara kört... medans det krävs 10 ggr mer i ett kar på 300L innan det blir farligt du ser skillnaden...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

    Kommentar

    Arbetssätt...