NÄÄH! Inte igen! Hjälp. [Edit förstoppning, mm.]

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joad
    • August 2004
    • 242

    NÄÄH! Inte igen! Hjälp. [Edit förstoppning, mm.]

    Vad är det som händer med mina lykttetror. Nu är det dags för nummer två i ordningen att bli mjölkig i färgen.

    Förra gången det begav sig, tynade en av mina minsta bort tills vita prick kom in i akvariet och smittade ned så gott som hela beståndet. Jag lyckades medicinera, men när allt verkade frid och fröjd igen så kolade den dassiga lilla tetran.

    Nu verkar det återigen ha drabbat en av mina något större exemplar. Svårt att beskriva symptomet, och det gör sig inte på bild. Lykttretror är ju lite genomskinliga till naturen, men när den här saken bryter ut blir fisken mer silvrig och mindre "genomskinlig". Dessutom blir den skygg.

    Sist det begav sig var jag väldigt nogrann med att kolla nitriten men den var noll. Har inte kunnat det den här veckan, för jag har varit sjuk. Jag är fortfarande ganska försiktig med matningen, och matar bara en gång om dagen. Flingor, flingor+något grönfoder (till räkor och mal), eller en gång i veckan vita mygglarver. Temperaturen ligger omkring 26 grader, växter (och alger) verkar trivas och i övrigt har jag ingen aning om de kemiska förhållandena i mitt kar. Byter vatten en gång i veckan, ca 40L av 150L.

    Jag har några självplockade stenar, men räkorna och malen verkar inte ta skada.

    Dags att lägga barn.

    Hjälp någon?
    130L
    För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.
  • joad
    • August 2004
    • 242

    #2
    Någon? Ingen?
    130L
    För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

    Kommentar

    • Ron
      • October 2004
      • 50

      #3
      Är EN fisk sjuk finns det ingen anleding att i första hand tänka på vattenkvalitén.
      Då det gäller tetror tänker jag i första hand på smitta, och vill gärna, om möjligt, isolera den dåliga fisken för att förhindra att den ev. smittan sprider sig till de övriga.
      Det kan även vara frågan om en svag individ. Då de flesta av de fiskar vi köper är resultat av en effektiv odling, där knapt en romkorn går förlorad, är det inte så konstigt att vi köper en kortlivat fiskdå och då.
      mvh
      Ron

      Kommentar

      • joad
        • August 2004
        • 242

        #4
        Lite mysko dock att två olika fiskar får liknande symptom, men med flera veckors mellanrum; och där den första troligen slutligen skickades till de sälla jatkmarkerna av vita pricksjukan och inte av själva "vad det nu är för någonting"-sjukan.

        När jag senast kikade i det akvarium som mina exemplar plockades ur i djuraffären, simmade bland lykttetrorna några kilfläckstetror eller andra tetror som vid en snabb titt liknade lykttetror. Vill minnas att jag har läst att detta skulle kunna tyda på att det rör sig om vildfångade exemplar.

        Ska väl slutligen tillägga att fler tetror står på önskelistan. Jag är medveten om att mitt stim är i minsta laget.
        130L
        För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

        Kommentar

        • Ron
          • October 2004
          • 50

          #5
          Jag tror att sjukdomsförlopp är ofta ganska långa i början. Även t ex pricksjuka kan man ha i akvariet i ett par veckor innan den observanta akvaristen kan se några små vita prickar där de inte skall vara.
          En parasit eller sjukdomsbakterie kan ibland sakta ta kål på sin värd, och först när den är döend eller död utgör fara för akvariets övriga invånare.
          mvh
          Ron

          Kommentar

          • joad
            • August 2004
            • 242

            #6
            Något förslag på sjukdom? Jag har som sagt nyligen behandlat mot vita prick mha Protozin. Prickarna försvann på nolltid.
            130L
            För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

            Kommentar

            • joad
              • August 2004
              • 242

              #7
              Ja. Nu har jag varit i djuraffär och visat upp min ledsna lykttetra. I snöoväder och blåst. Det som inte dödar härdar, säger man visst.

              Nå, jag fick två förslag på diagnos. 1. Förstoppning. 2. Romförhårdnad.

              Åtminstone romförhårdnad lät som en dyster diagnos: Då dör dom.

              Ungefär som tyfis i Emil i Lönneberga. Först så blir di blåa i ansiktet och sedan dör di.
              130L
              För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Vad jag minns av en äldre diskussion här eller på något annat forum så är romförhårdnad en myt.

                Att gå till en zoobutik och be om experthjälp lär inte ge något, de har oftast inte en susning.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Och det är omöjligt att ge specifika svar via nätet.

                  Om alla berättade om vilka fiskar de har, hur stort akvarium, pump/filter, temp, hur länge akvariet varit igång, då kan det vara lättare att få hjälp.

                  Jag tycker det är påfallande många som har vitaprick på sina fiskar.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • joad
                    • August 2004
                    • 242

                    #10
                    Det är väl bäst att börja med att poängtera att jag varit noga med att kolla nitriten, och den har hållit sig på noll hela tiden.

                    Jag har nog faktiskt glömt att nämna att jag har ett Fluval 3+ innerfilter, att akvariet har varit igång sedan mitten av september och att jag idag blandat i 4 1/2 msk grovsalt utan jod och höjt temperaturen till ca 27 grader.

                    Så vad har vi då om vi lägger ihop allt jag har något begrepp om:

                    7 Lykttetror, kön?
                    6 Korallplaty, 4 honor & 2 hanar
                    5 Amanoräkor, kön?
                    1 Ancistrus dolichopterus, L144A, kön?

                    150L Akvarium (110x40x35), 27 grader C, lite salt, engelsk sjösten, självplock stenar från västkusten, Fluval 3+ samt en Eheimvärmare som jag inte inds plocka ur för att namnge.

                    Skruvvalisneria, Javamossa, två växter som jag inte kan identifiera, men där den ena är rödaktig och påminner lite om Bacopabilderna här på Zoopet; och den andra liknar Tusenblad, men det är det nog inte - men den växer så det knakar. Även vallisneriorna trivs. Dessutom har jag gott om alger på botten, och ett fåtal snäckor här och där.

                    Jag byter ca 40L vatten i veckan, då jag även häller i föreskriven mängd Vitakraft Aquabon. Jag matar ganska sparsamt en gång om dagen. En gång i veckan med vita mygglarver, därutöver Vitakraft flingfoder och en och annan ärta/gurksnutt/broccoli till räkor och mal.

                    Jag misstänker att min första fisk fick vita pricksjukan som en sammantagen effekt av att han mobbats ganska rejält av sina storasyskon och att han drabbades av denna underliga bleksjuka. När prickarna väl kommit spred de sig förstås fort. Innan jag hunnit läsa på om höjd temperatur, salt och annat hade varenda fisk fått prickar; utom malen. Men 2:an har på det hela taget haft ett lättare liv än 1:an.

                    Som sagt ingen nitrit, 0!

                    Har jag glömt något? pH ligger runt 8 i kranen. gG & kH ingen aning.
                    130L
                    För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...