gravid guppi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marcusitl
    • November 2004
    • 48

    gravid guppi?

    har precis köpt guppi, han i affären sa att dom kommer föda yngel om ca två veckor, men glömde fråga hur jag ser vilken hona som är gravid, har några stycken....så ge mig tips på hur jag ser att en hona e gravid, är hon större i storlek eller skiftar hon färg eller vad händer?
  • Black_666
    • October 2003
    • 475

    #2
    Hon blir tjock, jättetjock tillochmed... Och hon blir svart precis bakom magen, innan stjärten

    Sen, när det är borta, då har hon fött små bebisar... Då kan du välja mellan att ha mycket växter så de små kan gömma sig, eller en "kasse" i antingen plast, som flyter runt i akvariumet, eller i något som påminner om myggnät som man får fästa i kanten på akvariumet...

    Lycka till!
    Black Molly

    Kommentar

    • marcusitl
      • November 2004
      • 48

      #3
      haha ok....fan va kul det ska bli....hur ofta ska man mata ungarna sen? jag tänkte fixa en sånn där låda man han dom i...men ska mamman va kvar i den efter hon fött dom? eller ska man släpa ut hon och bara ha kvar ungarna....och hur ofta ska dom matas som sagt? ska jag mata mamman extra mycket iochmed hon äter för fler?

      Kommentar

      • Black_666
        • October 2003
        • 475

        #4
        du ska mata mamman som vanligt, ynglena ska (när de kommit ut...) matas lite men ofta... Man behöver itne mata de första 3 dagarna, men om du är orolig kan du mata väldigt lite.

        Mamman bör du flytta tillbaka till de andra fiskarna, hon äter sina yngel. Hanen/hanarna kommer säkert uppvakta henne ganska omgående/ inom ett par dagar, och då kommer hon att bli befruktad igen... Och efter ca 4 veckor är det dags igen.
        De första ynglena kommer INTE vara stora nog för att simma med de andra fiskarna redan efter 4 veckor, utan behöver nog ett par veckor till på sig. Tänk på att en fisks mun är ca 3ggr så stor som den ser ut, och ett yngel är mat tills den inte får plats i någons mun mer!

        Ynglenas tillväxt avtar något när det börjar bli trångt, då kan det vara lämpligt att flytta dem så de får mer plats. För omkring hundralappen kan man få tag i yngelakvarium i bra storlek, så de små får plats att växa så det knakar... Tänk bara på att guppiu blir könsmogna redan efter ett par månader och då sätter "barnen" igång och får yngel...

        Lycka till!
        Black Molly

        Kommentar

        • marcusitl
          • November 2004
          • 48

          #5
          va? så ynglena ska ligga i sin bur i mer än 4 veckor? asså det är en sånn där plastlåda som man sätter inuti karet jag hittat,den ska funka sa dom i affären....men trodde inte att man måsta ha ynglena och de andra fiskarna åtskilda i mer än 4 veckor som du säger?????

          Kommentar

          Arbetssätt...