svamp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maanha26
    • November 2004
    • 36

    svamp?

    Tyckte att min ena barb hade en konstig knöl ovanför ena ögat samt lite ludd vid munnen. Läste om svampinfektion på Zoopet. Man skulle använda ett läkemedel med nifurpirinol. Köpte aquafuran på djuraffären. Undrar nu om jag gjort rätt. jag blandade läkemedlet som man skulle samt i rätt mängd för akvariet. Tog bort filtret men har kvar ventilationen. Skall man nu avvakta 3 dagar och sedan byta hälften av akvarievattnet? Är det så det funkar? Förresten är det någon sóm har förslag på hur man kan dämpa belysningen i akvariet. Flytväxter funkar inte, har provat, finns det något ljusskydd man kan klistra fast över ljusrampen (givetvis inte direkt på lysrören). Men typ någon ljusdämpande tejp av något slag. M V H ah
    ah
  • Labeth
    • September 2004
    • 533

    #2
    Hur mycket ljus har du idag då? är det inte bara att du plockar bort ett rör? eller ska du ha det bäckmörkt i karet altså köra 1 rör och dämpa detta? verkar lite overkill på att ha lite ljus... du kan ju alltid skaffa en färgad plexiglas skiva och lägga imellan...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Vad för slags flytväxter testade du? Vad var det som inte funkade? Jag har dämpat ner belysningen rejält i ett kar med just växter som olika flytormbunkar, limnophilia sessiliflora som får växa upp till ytan och så jättevallisneria. Jag har också en massa ek- och boklöv på botten. Sen kan man mörka ner vattnet med alkottar, ca 1 kotte/l vatten. Det här gör att vattnet blir lite surare och tyvärr får man byta ut kottarna då och då för dom avger inte hur mycket som helst. Jag lade dom i en nylonstrumpa så var det lätt att byta.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • maanha26
        • November 2004
        • 36

        #4
        Tack för tipsen. Anledningen till att jag ville minska belysningen i akvariet var att jag tänkte att mina barber eventuellt skulle utnyttja hela akvariet då de är lite ljusskygga. Provade med en flytväxt som jag tror heter vattenpest, men jag är inte säker. Fiskarna blev bara rädda. Finns det någon flytväxt med större blad typ som kan ligga och flyta på ytan?
        ah

        Kommentar

        • Poseidon
          • February 2003
          • 1255

          #5
          Ursprungligen skickat av maanha26
          finns det något ljusskydd man kan klistra fast över ljusrampen (givetvis inte direkt på lysrören). Men typ någon ljusdämpande tejp av något slag. M V H ah
          Bakpapper dämpar ljuset...man gör en papprulle å trär på röret. Jag har ett skik papper runt om beroende på hur mycket man vill dämpa kan man ta nåra varv till. Med tiden blir pappret mörkare åt det ljusbrunna hållet...å det ä då den funkar som bäst...Å givetvis direkt på lysrören!!!
          Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
          Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

          Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
          www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

          Kommentar

          Arbetssätt...