Blå kampfisk blev vit!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cicci_81
    • June 2004
    • 51

    Blå kampfisk blev vit!

    Har en mörkblå kampfisk. Olyckligtvis funkade inte kombinationen kampfisk och fjärilsciklider, så fenorna börjar stryka med! Kom hem igår och såg att den övre fenan var nästan uppäten, och vid fenfästet har kampfisken blivit alldeles vit! En del av de nästan avbitna fenorna har också blivit vita.

    Vad kan detta bero på? Är detta sår?

    Ska flytta honom när jag fixat ett nytt akvarium...!
    ***********************************************
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=201493
  • cicci_81
    • June 2004
    • 51

    #2
    Ingen som vet varför fiskar får vita fjäll?

    Kanske ålder...
    ***********************************************
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=201493

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      #3
      när mina fiskar blir vita så är det oftast döda..=/
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      • Rödbettan
        • April 2004
        • 47

        #4
        Troligtvis har din fisk fått bakteriell fenröta p.g.a såren. Här är mitt recept:
        1. Skilj på fiskarna.
        2. Köp in salt (Ektozon el. vanligt havssalt) och dosera i lagom mängd för att motverka bakterierna. Jag skulle ha i kanske en-två teskedar/5 liter vatten, men buden är många. (Vissa malar tål inte salt. Sök på "salt" på Zoopets forum, Sjukdomar)
        3. Vattenbyte 20-25% varje dag minst en veckas tid
        4. Medicinera mot fenröta (t.ex. med Waterlifes' Myxozin), helst i ett eget kar så att de andra fiskarna slipper medicin.

        Observera att din fisk också kan ha drabbats av Oodinium/Sammetssjuka (ser ut som vitt damm som börjar vid fenfästet upptill).
        /Jenny

        Kommentar

        • Gardener
          • October 2004
          • 136

          #5
          Sårkanter blir ofta vita p fiskar som skadats, det behöver inte vara infektion. Låter som dte är läge för salt i vattnet i en ny behållare så kanske han repar sig utan mediciner.

          Kommentar

          Arbetssätt...