Sjuka discusar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miwa
    • June 2002
    • 48

    Sjuka discusar

    Har 8 st discusar som idag när jag kom hem var nästan helt mörklila. Läst en massa trådar här på forumet och troligtvis kommit fram till gälparasiter. Höjt temperaturen, just nu visar den 29,3. Gjorde ett 30% vattenbyte i mitt 200-liters akvarium och åker in till zoobutiken i morgon för medikament. Vad skall jag köpa? En massa inlägg pratar om salt...Vad för salt? Tacksam för snabba svar, då jag sticker in direkt vid 10-tiden.
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #2
    Nätdiagnostik är igentligen ingen för mig. Men är det så att 8 normalt friska diskus ändrar beteende över natten, så är det till 100% miljöbetingat. Gör större vatten byte, flera ggr de närmsta dagarna. Kolla över dina filter. Visar de ingen bättring inom 2 dagar salta med vanlig grovsalt 1 dl per 100 liter vatten.
    Medicinera i blindom är att kasta pengar i sjön.
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • miwa
      • June 2002
      • 48

      #3
      Vad för grovsalt? Som man köper i livsmedelsbutik?

      Kommentar

      • destination
        • April 2004
        • 110

        #4
        Brukar köpa vanligt "grovt" salt "havssalt" men tror att alla salt går lika bra.
        Växtakvarist

        Kommentar

        • onkyo
          • November 2003
          • 136

          #5
          Hej,

          Jag har en folder på min zoon som beskriver hur jag gjorde.

          Salt utan jod ska du ha.

          /C
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=131500

          Kommentar

          • miwa
            • June 2002
            • 48

            #6
            Har inget annat akvarium än mitt 200-liters. Sterazin har jag inte hittat än. Just nu har jag 30 grader i akvariet. Akvariebutiken sa att jag skulle använda TetraMedica, så det är i burken nu.

            Kommentar

            • destination
              • April 2004
              • 110

              #7
              Hmm jag har för mig att jag läste ett inlägg här på zoopet där någon skrev att:
              "salt med jod går lika bra, det är bara en myt att man skall undvika jod"... men jag kan ha fel.. *morgontrött*. Lycka till med dina discusar, jag hade en som vart riktigt sjuk förra veckan. Lite mycopur och ett snabbt vattenbyte dagen efter så piggnade den till.
              Växtakvarist

              Kommentar

              • miwa
                • June 2002
                • 48

                #8
                Tänker köra igång med Sterazin och undrar om ni gör vattenbyte varje dag och sedan häller i medicinen? Enligt anvisningen skall jag droppa i 1 droppe per liter vatten och dag tills sjukdomen försvunnit.

                Kommentar

                • miwa
                  • June 2002
                  • 48

                  #9
                  1:a dagen. Bytt 50% av vattnet, hällt i salt, hällt i medicinen. Tagit bort det aktiva kolet i filtrena.

                  Kommentar

                  • miwa
                    • June 2002
                    • 48

                    #10
                    Dag 2: Medicin och borttagning av 1 diskus som var död.

                    Kommentar

                    • Oscar Cederqvist
                      • November 2002
                      • 6546

                      #11
                      Jag tvivlar på att det är gäl parasiter om de dör efter två dagar.
                      Oscar Cederqvist

                      Kommentar

                      Arbetssätt...