Myaxzin mot svamp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SöoS
    • July 2004
    • 93

    Myaxzin mot svamp?

    Köpte förut medicin till min svampsjuka molly, men damen i affären verkade inte helt 100 på vad det skulle vara så jag vill gärna få veta om ni tror det kommer att funka. Min molly badar nu i en lösning av Myxazin. Rätt eller fel?
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    MYXAZIN Preparat mot sår, fenröta, kroppsröta och andra bakteriellt relaterade sjukdomar i alla akvarier. Myxazin kan användas vid desinficering av levande foder såsom röda mygg, tubifex och daphina med standard dosering.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • SöoS
      • July 2004
      • 93

      #3
      Ja, jag förstår på förpackningen att det är anticeptiskt på något sätt, men är fisksvamp en bakteriellt relaterad sjukdom?

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Svampar finns i alla akvarier de är en del av balansen, det bryter tillsammans med andra organismer föroreningarna.
        En fisk i bra kondition ska inte få svamp, då de skadats fysiskt eller är i dålig kondition kan de drabbas.
        Svamp är inte bakterier.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Rödbettan
          • April 2004
          • 47

          #5
          Helt sant - bakterier och svampar bekämpas med olika medel. Men eftersom det på förpackningen står "..samt svampsjukdomar" skulle man kunna tänka sig att de tillsatt något anti-svampmedel också, eftersom det är rätt vanligt att svamp uppkommer runt sår.

          En annan fråga, om doseringen av Myxazin:
          Det står bara att "1 ml per 15 liter vatten, används dag 1-5".
          Betyder det att koncentrationen kommer öka för varje dag eftersom man häller i ytterligare medicin, eller är det underförstått att man ska göra delvattenbyte?
          /Jenny

          Kommentar

          • Karon
            • January 2002
            • 3170

            #6
            Kan det kanske vara att det bryts ner succesivt så att koncentrationen inte adderas dag för dag.
            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

            Kommentar

            Arbetssätt...