Fiskarna andas fort...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • St.Anger
    • October 2004
    • 115

    Fiskarna andas fort...

    Tjena! Har lite problem med mitt 375 liters akvarium. Fiskarna har börjat andas snabbare den senaste tiden. Några få av platyna är ibland uppe vid ytan och äter luft eller vad man ska säga. En annan av platyna mår inget vidare och har ihopdragen stjärtfena, andas fort och gömmer sig under några löv. Dom andra fiskarna ser friska ut förutom att dom ibland andas rätt fort. Men det verkar vara platyna som är värst drabbade.
    Jag tänkte först att det var nitrit. Men jag har kollat med ett nitrit-test och det var ok.
    Och att det inte kommer tillräckligt med syre i vattnet är det nog inte heller eftersom jag har utblåset på pumpen riktad mot vattenytan och har en lite plastmojäng som blåser in en massa små luftbubblor i vattnet.
    Jag byter ungefär 1/4 del av vattnet varje vecka.

    Och fiskarna som bor där är:

    2 skalare
    16 kilfläcksrasboror
    4 ancistrus
    12 pansarmalar
    2 regnbågsciklid
    2 grön bågfensciklid
    10 korallplaty

    Någon som kan hjälpa mig? Blir extremt tacksam för svar.
  • Buckshot
    • February 2003
    • 456

    #2
    Hur många l/h är pumpen på?
    Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

    Kommentar

    • St.Anger
      • October 2004
      • 115

      #3
      1200l/h.

      Kommentar

      • Buckshot
        • February 2003
        • 456

        #4
        Tja, jag skulle nog prova med en pump till.
        Det kan ju vara brist på syre även om du har pumpen riktad mot ytan pga överbefolkning.
        Plastmojänger som fixar bubblor ska inte ha ngn betydelse utan det är rörelsen på ytan som gäller.
        (När jag byggde mitt senaste akvarie så hade jag ganska många fiskar tillfälligt i ett 200liters och fast jag hade 2 pumpar på 1200l/h vardera så räckte inte syret riktigt till utan en del fiskar snappade luft vid ytan.)
        Nu är jag inte rätt person att svara på om ditt akvarium är överbefolkat.
        Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

        Kommentar

        • jackson
          • September 2003
          • 1242

          #5
          Man rekomenderar 1 cm fullvuxen fisk per liter vatten. Dvs deras längd som vuxen, även om de är mindre. Så det är bra att räkna.

          Ett annat bra sätt att få mycket syre i vattnet är att göda växterna så att de växer bra. I första hand ser man till att det finns CO2-tillsats, sedan gödning och sist ljus. Men detta tar ju tid.

          Som Buckshot skrev, luftbubblorna är bara dekoration. Det är vattenrörelsen i ytan som ger gasväxling melan vatten och luft. Och luften tar CO2 ur vattnet och tillsätter O2.

          Vad har du för Nitrit-test? Hur gammal är den? Är det en teststicka, så kan du glömma det värde som du mäter. Är det en titreringstest (dvs vätsketest), så får den inte vara för gammal. Då ger den fel resultat.

          Jag skulle i första hand göra några stora vattenbyten (exempelvis 50-70% två ggr med nåon dags mellanrumm). Sedan se om det blev bättre. Annars skulle jag fundera på någon sjukdom eller gälparasit. Men det finns det andra som kan bättre.
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

          Kommentar

          • St.Anger
            • October 2004
            • 115

            #6
            Överbefolkat bör det inte vara för jag frågade här på zoopet innan jag köpte fiskarn och då verkade det vara ok. Också testade jag det där du tipsade om jackson och då blev det 306 liter.

            Nitritestet är ett vätsketest och det är helt nyköpt.
            Fast när jag tog bort luftgrejen så är jag ganska säker på att fiskarna andades ännu snabbare. Och nu efter att jag satt tillbaks den andas dom långsamare än utan plastgrejen. Så jag låter den nog sitta kvar ändå.
            Jag tar och testar att göra två stora vattenbyten.
            Men om det skulle vara någon gälparasit eller sjukdom vad ska jag göra då? Har hört att salt hjälper mot parasiter. Stämmer det?
            Om inte det hjälper kanske jag måste köpa en till pump.

            Tack så jättemycket för svaren!

            Kommentar

            • St.Anger
              • October 2004
              • 115

              #7
              Aj då. Nu ligger platyn som gömde sig under löven tidigare på sidan vid ytan och flämtar. Ser knappast ut som den kommer överleva länge till så jag tar och avlivar den.
              Men kan det verkligen vara syrebrist när det drabbara enstaka individer mycket värre än andra? Dom andra såg nästan ut att andas normalt. Och om det hade varit nitrit så hade väll regnbågscikliderna sett mycket sjukare ut, för vad jag har förstått så är dom känsligast av fiskarna jag har. Och platy är väll ändå rätt tåliga fiskar?

              Jag hann inte byta vatten idag. Men igår bytte jag dock 1/4. Ska byta 50% i morgon.
              Får verkligen hoppas att det hjälper.

              Kommentar

              • St.Anger
                • October 2004
                • 115

                #8
                Nu har jag gjort ett vattenbyte på 60-65%. Det såg ut att hjälpa och fiskarna andas ganska normalt än så länge. Fast jag såg en platy vara uppe vid ytan och "äta luft".
                Får se om det håller i sig. Ska byta 50% i övermorgon. Om det sedan kommer tillbaka så bör det väll vara syrebrist. Och då kanske jag måste köpa en till pump. Fast ytan rör sig välldigt mycket redan så jag tycker egentligen inte att det borde behövas en till pump. Och så tycker jag det är konstigt att det drabbar enstaka individer.

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Fiskar som blivit utsatta för nitrit/ammoniak kan få skador på gällamellerna så de har svårt att syresätta blodet.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Black_666
                    • October 2003
                    • 475

                    #10
                    Jag hade problem med flåsiga fiskar i mitt 600L, fast det var nog mest för att växterna inte tog sig ordentligt i början. Nu har jag en luftpump i ena hörnet och alla fiskarna är där och leker med bubblorna. De har blivit mycket piggare, så om det bara handlar om lite så kan det nog vara avgörande. Det är inte dekor med bubblor eftersom de syresätter på i princip samma sätt som rörelse vid ytan, även om det blir betydligt mindre. Har någonting med ytan av vattnet direkt mot luften och bubblans yta och så. Allt som funkar är bättre än det som inte funkar.
                    Black Molly

                    Kommentar

                    Arbetssätt...