salt, ännu en gång!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    • May 2003
    • 1831

salt, ännu en gång!

Tja!
    Mina discusar har haft gälparasiter lite till och från. Byter just nu vatten och lägger i 3.5 dl salt. Är det rimmligt eller ska jag ta mer? Karet är på 720 liter.
    hjöer även tempen till 34 grader under några dagar"
    Med vänlig hälsning
    Alexander
  • NE
    • January 2004
    • 1549

Lite info från http://user.tninet.se/~vuz588v/page6.html

"SALT:
    Använder jag som förstaval när discusen verkar ha besvär med sin hud/ gälar… Man kan se när discusen "kliar" sig eller att den "hostar" upprepade gånger att någonting inte står riktigt rätt till. Då, vid ett vattenbyte brukar jag hälla i 2 dl grovsalt/ 100L vatten och låter den dosen vara i 3 dygn. Efter dessa dygn gör jag ett kraftigt vattenbyte. Har på senare tid övergått till vanligt grovt havssalt då ectozonsaltet är så svindyrt. Det verkar fungera lika bra dock…."
    /Niklas

Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

Kommentar

• Alexander Ylipää
      • May 2003
      • 1831

Satan!
      Läste att den innehåller klumpförebyggande medel!!!
      de verkar inte bry sig om det, tur att jag inte la in hel dos!
      Med vänlig hälsning
      Alexander

Kommentar

• malawi´n
        • August 2003
        • 1643

...
        hoppas att de klarar sig

Mvh Malawi´n
        Björn Forsberg

Kommentar

• jackson
          • September 2003
          • 1242

Har för mig att jag läst om att klumförebyggande kan ge angripa gälarna på fiskarna. Så gör relativt vattenbyte och ha i annan salt.
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

Kommentar

• NE
            • January 2004
            • 1549

Lite info som Azur skrivit som jag tycker är intressant att veta om detta,
            "Varför jagar ni upp er så mycket över det här?

Dags för en liten räkneövning:

Jag har Jozo salt med jod här. Det innehåller totalt 2.008g klumpförebyggande medel per kilo salt, och 0.05 gram kaliumjodid per kilo.

Normalt sett tar folk runt en deciliter, dvs gissningsvis 50 gram, per hundra liter vatten. Det innebär att man tillsätter:

2.008/1000 * 50 = 0.02008 gram klumpförebyggande medel, och
            0.05/1000 *5 = 0.0025 gram kaliumjodid, per hundra liter vatten.

Viktkoncentrationen i vattnet blir alltså 0.000025 gram jod, och 0.0002 gram klumpförebyggande medel, per liter vatten.

Det finns inte en chans att fisken får några skador av såna koncentrationer.

Och vi pratar faktiskt födoämnesklassade substanser här, inte dioxin.
            Det kan faktiskt tillochmed vara så att jodiden är direkt nyttig för fisken, eftersom svenskt vatten har låg jodhalt - det är därför jodiden tillsätts till saltet till att börja med. Kan också vara värt att minnas att jodid är mycket svagt giftigt, till skillnad från jod.

Jag har försökt ta reda på vad de "klumpförebyggande medlen" är för något - Akzo Nobel tillsätter ju 2 promille av E554, och 8 ppm av E535/536 (torrvikt).
            Enligt denna lista: http://home.swipnet.se/~w-58359/tillsats.html
            så är E554 = Natriumaluminiumsilikat; E535 = Natriumferrocyanid och E536 = Kaliumferrocyanid.

Aluminiumjoner kan ha negativa effekter. Det är känt att aluminium kan göra fåglars äggskal tunnare, men då pratar vi tiotusentals gånger högre koncentrationer, i områden som drabbas av nedfall från aluminiumsmältverk. Fåglarna lär skall kunna få så höga halter som ett gram aluminium per kilo kroppsvikt.

Vad gäller de andra så låter "cyanid" kanske maffigt, men cyaniden i ferrocyanid är bunden till järnjoner.
            Jag lyckades kolla upp natriumferrocyanid, och om man sväljer en större mängd av substansen ren kan man drabbas av kräkningar och illamående. Den har inga kända kroniska effekter.

Och, återigen, samtliga dessa substanser är närvarande i oerhört låga koncentrationer (och ferrocyaniden dessutom biologiskt nedbrytbar).

Så: Jag skulle bestämt vilja påstå att både jodiden och klumpförebyggande medlen i salt är totalt ofarliga för våra fiskar i de koncentrationer vi har i våra akvarier."
            Från denna tråd: http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8109&whichpage=2
            /Niklas

Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

Kommentar

Arbetssätt...