Vill ha hjälp med en tuff uppgift!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dennismaria
    • October 2004
    • 6

    Vill ha hjälp med en tuff uppgift!

    Vi har en diskus som har hål i huvudet sjukan, samt en köttätande bakterie som saktar äter upp våran diskus. Vi har 2 diskusar och jag undrar om det är värt att köpa "hål i huvudet" medicin om inte bakterien skulle försvinna. Har funderat på om jag ska avliva den för dens egna skull, men ändå inte. För att jag tycker synd om den andre diskusen som trivs ihop med denna sjuka. Då blir den friska helt ensam. Så det väger mellan att köpa en massa medicin eller avliva han och ge bort den ensamma till ett zoo. Hjälp mig med denna tuffa uppgift. Alla råd önskas!

    Mvh

    Dennis & Maria
  • simosaurus
    • July 2004
    • 373

    #2
    Har du ett karantäns akvarium som kan användas direkt? Om så är fallet tycker jag du ska försöka bota fisken, det ska inte vara så jätte svår, men det beror ju på hur illa det är just nu. Det finns mycket tips på internet på hur man går tillväga, finns nog många här som också kan bistå med info.

    Lycka till!
    Discus bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272524

    Kommentar

    • Glenn
      • April 2002
      • 3904

      #3
      Tänk om du tex skulle vara med om en trafikolycka och bli så svårt skadad så att du kunde dö och läkarna funderade på om dem tyckte att det var värt att rädda dig, även fast dem kanske kunde göra det.
      Självklart så skulle du inte vilja dö utan du skulle såklart vilja bli räddad. Det jag menar med det här är att en fisk är också ett liv och den förtjänar också att leva. Även om den är sjuk så gör så gott du kan för att rädda den och då har du iaf gjort ditt bästa för att få den att må bättre. Och om den nu inte skulle bli frisk och om den lider då tycker jag att det är okej att du avlivar den för då har du iaf försökt att rädda den och då hjälper du den genom att få ett slut på dens lidande. Men som sagt så försök iaf att medicinera den och se om den blir bättre.

      /Glenn
      Mvh /Glenn

      Min Zoon

      Kommentar

      • Dennismaria
        • October 2004
        • 6

        #4
        Jag förstår vad du menar och skulle aldrig döda den om jag inte trodde att den gick att rädda. Den är redan illa däran av denna "bakterie" vilket jag inte har lyckats ta reda på vad det är. Hål i huvudet kan jag lätt bota, men sen?
        Denna bakterie äter upp fenorna. Har aldrig sett dess like. Det är ingen vanlig fenröta. Det började som ett litet hål i fenan och har sedan vuxit och delat fenan i mitten.

        Tack för all svar och vill gärna få död på denna bakterie.

        P.S Har testat antibiotika!

        Kommentar

        • Glenn
          • April 2002
          • 3904

          #5
          oki
          Hmmm det är tråkigt när ens fiskar är sjuka och man absolut inte kan hitta nån beskrivning på vad det kan vara. Hoppas att kanske nån av alla diskusexperter här kanske vet vad det är. Kan prata med min chef på jobbet, han är duktig på sjukdommar men tyvärr så kan jag inte göra det förräns på torsdag eftersom att det är då som han jobbar. Ska göra så gott ja kan för att komma ihåg att fråga

          /Glenn
          Mvh /Glenn

          Min Zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...